مجله سلامت پزشکی

فیزیوتراپی می‌تواند چه مشکلاتی را برطرف کند؟

فیزیوتراپی می‌تواند چه مشکلاتی را برطرف کند

گاهی فرد دچار مشکلات مربوط به مفصل، ماهیچه و اعصاب می‌شود که معمولا این مشکلات با درد همراه هستند و چون این دردها به مرور زیاد می‌شوند و ما را از کارهای روزانه باز می‌دارند به سراغ پزشک میرویم.
پزشک معمولا در ابتدا برای ما فیزیوتراپی تجویز می‌کند. قبلا با روش‌های مختلف فیزیوتراپی آشنا شده‌ایم و می‌توانید به مقاله “فیزیوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟” سر بزنید و کامل مطالعه کنید.
ما در این مقاله سعی در بررسی این داریم که بدانیم فیزیوتراپی می‌تواند چه مشکلاتی را برطرف کند.

از بین بردن یا کاهش درد عضلات و مفاصل

یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به پزشک و تجویز فیزیوتراپی توسط پزشک، دردهای مفصلی و عضلانی هستند، که در اثر فعالیت‌های نادرست روزمره که طی چندین ماه و سال انجام داده‌ایم به وجود آمده‌اند. مانند بلند کردن بار سنگین به خصوص بلند کردن اشتباه بار، فشارهای ناگهانی که به بدن وارد کرده‌ایم و یا هر اتفاق دیگری، این موارد باعث شده که ما دچار آسیب مفصلی یا ماهیچه‌ای بشویم.
برای اینکه بتوانیم درد را کنترل کنیم یا کلا از بین ببریم باید به سراغ فیزیوتراپی برویم. در فیزیوتراپی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند درد را کنترل و یا مشکل ما را حل کند استفاده از دستگاه فیزیوتراپی یا استیمولاتور یا روش الکتروتراپی هست. که به ما کمک می‌کند حرکت عضلات و انتقال درد در اعصاب ما بهتر عمل کند و مشکلات ما برطرف شود.
در بعضی از مواقع باعث می‌شود درد به طور کلی از بین برود ولی در بعضی مواقع باعث کاهش درد برای مدت‌های طولانی می‌شود و بعد از آن مدت اگر دچار درد شدیم دوباره دوره را تکرار می‌کنیم.

بهبود قدرت و حرکت و تعادل و هماهنگی بدن

مشکلاتی که در اثر تصادفات شدید، شکستگی مفاصل و یا هر اتفاقی که مدتی حرکت ما را مختل کند و باعث تحلیل ماهیچه یا از بین رفتن اعصاب ما شوند، باعث ایجاد مشکل در راه رفتن و تعادل خواهد شد و همچنین هماهنگی بین اعصاب و عضله را نیز از دست خواهیم داد.
بهترین راهکار این است که با کمک دستگاه فیزیوتراپی خانگی، به هماهنگی و ایجاد قدرت و توانایی حرکت در بدن کمک کنیم.
در افرادی که دچار آسیب دیدگی‌های شدید هستند، دستگاه فیزیوتراپی برجیس SL400 با کمک فرکانس بالایی که تولید می‌کند قدرت حرکت را به فرد بر می‌گرداند. به طور مثال افرادی‌ که دچار سکته مغزی شدند و حرکت بدن آنها مختل شده است پس از یک دوره فیزیوتراپی با این دستگاه کاملا مشهود است که قدرت حرکت آنها تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند.
دستگاه فیزیوتراپی برجیس مدل ST90 دو کاناله و پنج کاناله مناسب رفع گرفتگی عضلات، کم کردن درد مفاصل و عوارض ناشی از ضایعه مغزی نخاعی، باز آموزی حرکات عضلات به کمک دستگاه فیزیوتراپی خانگی و غیره می‌باشند.

کاهش وابستگی به مصرف برخی داروها

خیلی وقت‌ها ما برای کنترل درد به سمت قرص‌های مسکن کشیده می‌شویم، که اصلا عملکرد خوبی در بدن ندارند و بعد از مدتی ممکن است کبد از کار بیوفتد یا آسیب ببیند یا به کلیه آسیب وارد کرده و باعث سنگ کلیه شود یا مشکلات گوارشی به وجود بیاورد و همچنین این داروها حالت اعتیادآور دارند و بعد از مدتی باید قدرت و دوز دارو را بالا ببریم.
تا جاییکه می‌توانیم باید کمتر از این داروها استفاده کنیم زیرا درمان کننده نیستند و فقط تسکین دهنده موقتی درد هستند. ما به کمک دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس می‌توانیم این داروها را کم یا اصلا حذف کنیم.
بعد از مدتی که ما از این دستگاه استفاده کنیم هم درد کاهش پیدا می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از مسکن‌های قوی نداریم و هم قدرت حرکت را به ما بر می‌گرداند و توانایی ما در حرکت، راه رفتن، تعادل و یا گرفتن اجسام با دست را برای ما تقویت می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از دارو نیست.

تقویت عملکرد قلب و عروق و ریه‌ها

زمانی که شما از دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده می‌کنید و مشکلات اعصاب و عضله شما حل می‌شود این روش به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی عملکرد قلب و تنفس شما هم تاثیر دارد. علاوه بر این زمانی که ما ورزشی را انجام می‌دهیم عملکرد قلب و تنفس‌هایمان منظم‌تر می‌شود، در فیزیوتراپی هم بخشی از فعالیت به صورت ورزش انجام می‌شود و این موضوع به شخصی که آسیب دیده کمک می‌کند تا عملکرد قلب و عروق و تنفسش تقویت شود. همچنین زمانی که شما به خاطر درد از دارو استفاده نکنید تاثیرات مثبتی روی قلب و عروق شما دارد.

متناسب و مستقل بودن در تمام سنین و مراحل

با توجه به شرایط فیزیکی و سنی شما و مشکلاتی که برای‌تان پیش آمده پزشک روش‌های متفاوتی را برای استفاده از فیزیوتراپی برای شما در نظر میگیرد.
که هر کدام از این روش‌ها به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری را بعد از آسیب دیدگی داشته باشید مثلا اگر برای انجام کارهایتان به کس دیگری وابستگی داشته‌اید کم‌کم این وابستگی را کنار گذاشته و به استقلال برسید.

فیزیوتراپی متناسب با سنین مختلف
فیزیوتراپی متناسب با سن افراد

سهولت مراقبت‌های بارداری و پس از زایمان

در دوران بارداری ممکن است پزشک برای شما استراحت مطلق تجویز کرده باشد. همین خوابیدن و نشستن‌های طولانی باعث می‌شود ماهیچه‌های شما تحلیل برود.
در بارداری چون مادر وزن اضافه می‌کند، این سنگین شدن به کمر، ماهیچه‌های بزرگتر و مفصل‌ها که وزن کل بدن را تحمل می‌کنند آسیب وارد شود. در اینجا ما می‌توانیم با مشورت پزشک و کمک گرفتن از دستگاه فیزیوتراپی خانگی ماهیچه‌ها را تقویت کرده و از تحلیل رفتن آنها جلوگیری کنیم و همچنین اگر دردهایی مانند درد کمر یا زانو را تحمل می‌کنیم با کمک دستگاه فیزیوتراپی خانگی می‌توانیم آن را کاهش داده یا از بین ببریم.
پس از زایمان چون بدن ما تغییرات فیزیکی زیادی را تجربه می‌کند ممکن است یکسری آسیب‌های مفصلی و ماهیچه‌ای ببینیم که با کمک دستگاه فیزیوتراپی خانگی می‌توانیم این مشکل را برطرف کنیم و دردهای پس از زایمان را کاهش بدهیم یا از بین ببریم.
حتی هنگام زایمان طبیعی نیز دستگاه فیزیوتراپی خانگی یا استیمولاتور در کاهش درد به ما کمک می‌کند.
فقط توجه داشته باشید همه‌ی این موارد در دوران بارداری به خاطر خاص بودن شرایط باید تحت نظر پزشک و مشورت او انجام شود.

کمک به بهبود سلامت روان در سالمندان و بیماران

همه‌ی ما انسان‌های مستقلی هستیم و اگر مشکلی برای ما پیش بیاید و نیاز به کمک دیگران داشته باشیم به اصطلاح دیگر استقلال خود را از دست بدهیم مثلا برای انجام کارهای عادی و روزانه‌مان نیاز به کمک داشته باشیم این شرایط می‌تواند در سلامت روان ما تاثیر بسزایی بگذارد. چرا که تا قبل از این خودمان کارهای خود را انجام می‌دادیم ولی بعد از آسیب دیدگی، باید برای کارهای کوچک نیز درخواست کمک کنیم و این می‌تواند آسیب زننده باشد و روحیه ما را به کل از بین ببرد و حتی برای بعضی افراد استرس و اضطراب و خجالت نیز به وجود می‌آورد.
خب راه حل این مشکلات استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی هست که این مشکلات را یا از بین میبرد یا خیلی از آنها را محدود می‌کند. دستگاه فیزیوتراپی خانگی به ما کمک می‌کند مشکلات حرکتی و عضلانی را برطرف کنیم و نیازی به کمک گرفتن از افراد دیگر را نداشته باشیم. این تغییرات را به مرور فرد آسیب دیده متوجه می‌شود و خود این موضوع در بهتر شدن روحیه فرد تاثیر مثبتی دارد.

تسریع بهبودی در آسیب‌های ورزشی یا پیشگیری از آنها

ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای یعنی حداقل هفته سه بار ورزش مداوم و تخصصی انجام می‌دهند ممکن است بعد از مدتی دچار آسیب دیدگی‌های شدیدی شوند و دردهای مفصلی و عضلانی را تجربه کنند.
یا ممکن است قبل از انجام حرکات حرفه‌ای خوب گرم نکرده باشند و انجام یک حرکت ناگهانی باعث آسیب آن‌ها شود و یا ممکن است حرکات ناگهانی که انجام می‌دهند فشاری را به ماهیچه‌ها، تاندون‌ها ویا سیستم عصبی بدن وارد کند.

آسیب دیدگی ورزشی و فیزیوتراپی

این مشکلات باعث می‌شود تا مدتی از انجام ورزش حتی سبک دور بمانند و نیاز به استراحت بیشتری داشته باشند.
ما می‌توانیم هم برای ریکاوری بعد از ورزش از دستگاه فیزیوتراپی خانگی و یا از ماساژور استفاده کنیم که بدن ما هرچه سریع‌تر به حالت اولیه برگردد و به اصطلاح ریکاوری شود تا توانایی انجام دوباره حرکات سنگین و حرفه‌ای را داشته باشد.
از دستگاه‌های فیزیوتراپی خانگی که علاوه بر ریکاوری می‌توان برای بهبود آسیب‌های مفصلی و عضلانی استفاده کرد، دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس ST90 دوکاناله است.
پیشنهاد می شود همه ورزشکاران از یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده کنند چون هر لحظه امکان دارد برای دردهای زانو، آرنج، کتف و کمر به آن نیاز پیدا کنند.

پیشگیری از انجام برخی جراحی‌ها یا تسریع بهبود پس از آن

زمان‌هایی وجود دارد که ما به پزشک مراجعه می‌کنیم و پزشک به ما میگوید نیازی به عمل جراحی نداریم ولی برای اینکه نیاز به عمل به وجود نیاید باید مراقبت شدیدی از خودمان داشته باشیم مانند آسیب‌هایی که به کمر و زانو وارد می‌شود.
در زندگی روزمره معمولا انجام دادن یکسری حرکات باعث می‌شود ما در معرض آسیب قرار بگیریم پس خیلی مهم هست که بتوانیم برای جلوگیری از عمل جراحی این آسیب‌ها را کم کنیم.
برای کم کردن آسیب‌ها پزشک ممکن است برای ما استراحت و فیزیوتراپی تجویز کند.
ممکن است خیلی از افراد بخاطر داشتن مشغله‌های فراوان و زمانبر و هزینه‌بر بودن فیزیوتراپی نتوانیم از آن استفاده کنیم و به استراحت کردن اکتفا کنیم. این موضوع باعث می‌شود پس از مدتی دردهای ما بیشتر شده و به ناچار مجبور به انجام عمل جراحی شویم. پس از انجام جراحی هم دکتر محدودیت‌هایی برای انجام یکسری حرکات برای ما در نظر می‌گیرد.
خیلی وقت‌ها بعد از انجام عمل جراحی برای اینکه هر چه سریعتر بتوانیم بهبود پیدا کنیم و به زندگی روزمره برگردیم نیازمند استفاده از فیزیوتراپی هستیم زیرا عمل جراحی به تنهایی برای ما کافی نیست و استفاده از فیزیوتراپی باز هم زمانبر، هزینه‌بر خواهد بود و حتی خود محیط فیزیوتراپی استرس‌زا بوده و به‌علاوه مشکلات دیگر در این خصوص وجود دارد.
استفاده از یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی این امکان را به ما می‌دهد که در هر لحظه که می‌خواهیم، از دستگاه استفاده کرده و درد و مشکلات بعد از جراحی را کاهش دهیم.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی اینکه به طور کلی فیزیوتراپی می‌تواند چه مشکلاتی را برطرف کند و چه افرادی انجام فیزیوتراپی برایشان مفید است پرداختیم.
در بررسی‌ها متوجه شدیم افرادی که دردهای عضلانی و مفصلی دارند، افرادی که برای تسکین دردهای خود از دارو استفاده می‌کنند یا افرادی که برای جلوگیری از انجام عمل جراحی باید پیشگیری داشته باشند و افرادی که در حرکت‌شان مشکل دارند و خیلی از مواردی که در بالا توضیح دادیم پیشنهاد می‌شود که از دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده کنند.
اگر تجربه یا سوالی دارید می‌توانید در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.
اگر قصد خرید دستگاه فیزیوتراپی خانگی از فروشگاه اینترنتی سلامت پزشکی را دارید می توانید “اینجا” کلیک بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *