مجله سلامت پزشکی

۵ اشتباه خطرناک به هنگام استفاده از دستگاه بخور سرد و گرم

خطرات استفاده از دستگاه بخور سرد

در چندین سال اخیر اکثرا مردم در منزل برای تنفس بهتر، به خصوص در فصل سرما از دستگاه بخور سرد یا دستگاه بخور سرد و گرم استفاده می‌کنند.

به توصیه خیلی از پزشکان، استفاده از دستگاه بخور سرد برای نوزادان، افرادی که گلخانه خانگی دارند، افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند و حتی افراد عادی در محیط اتاق خیلی مفید است.

به همین خاطر ما قصد داریم در این مقاله ۵ مورد از اشتباهات خطرناکی که ممکن است هنگام استفاده از بخور سرد و یا سرد و گرم دچار شوید را برای شما بازگو کنیم.

۱. استفاده از دستگاه بخور گرم

در گذشته استفاده از دستگاه بخور گرم بسیار مرسوم بود و به همین خاطر از گذشته با دستگاه بخور گرم آشنا هستیم.

به طور مثال در فصل سرما اگر از دستگاه بخور گرم هم استفاده نمی‌کردیم از یک ظرف آب کمک می‌گرفتیم به طوری که ظرف پر از آب را روی حرارت یا بخاری می‌گذاشتیم که هوای خانه را مرطوب کند و از خشکی هوا در زمستان جلوگیری کند. اما امروزه پزشکان به این موضوع پی برده‌اند که دستگاه بخور گرم چقدر می‌تواند در تولید آلودگی‌های تنفسی و ایجاد بیماری‌ها مضر باشد.

امروزه استفاده از بخور گرم از نظر علم پزشکی منسوخ شده و بهترین جایگزین آن دستگاه بخور سرد هست که مکانیسم آن کاملا با دستگاه بخور گرم متفاوت است.

تنها کاربردی که امروزه دستگاه بخور گرم دارد این است که به صورت شخصی از آن استفاده کنیم و برای مدت کوتاهی به صورت مستقیم، بخار و گرما برای تنفس استفاده شود و اصلا برای استفاده در محیط خانه مناسب نیست.

دستگاه بخور گرم برای صورت

شاید برای شما سوال باشد که آیا دستگاه‌های موجود در بازار که به صورت سرد و گرم هستند مشکل به وجود می‌آورند که باید بگوییم خیر.

دستگاه‌های سرد و گرم همان دستگاه‌های سرد هستند که بخار آب را با استفاده از تکنولوژی اولتراسونیک تولید و با کمی گرما خارج می‌کنند و فقط باعث ولرم شدن بخار می‌شوند و تولید بخار آب ۱۰۰ درجه نمی‌کنند و هیچ تاثیر منفی روی ما ندارد.

۲. ریختن مواد خوشبو کننده در مخزن آب دستگاه بخور سرد

در گذشته از برگ اکالیپتوس برای خاصیت درمانی که داشت در دستگاه بخور گرم استفاده می‌کردیم. ولی امروزه نیازی به استفاده از برگ اکالیپتوس نیست.

بعضی از افراد به دنبال این هستند که هنگام استفاده از دستگاه بخور سرد از اسانس و خوشبو کننده هوا در دستگاه خود استفاده کنند که هوای محیط خوشبو شود و به عنوان خوشبو کننده عمل کند.

اگر برگ اکالیپتوس یا هر اسانس و خوشبو کننده‌ای که از داروخانه یا از هر جای دیگری تهیه کردید را داخل مخزن دستگاه بریزید و به طور مستقیم با موتور دستگاه در ارتباط باشد مسلما باعث خراب شدن دستگاه می‌شود. مخصوصا اسانس‌هایی که روغنی هستند و این حالت روغنی آسیب شدیدی به دستگاه میزنند.

پس بهتر است از دستگاه بخوری استفاده کنید که مخزن و جایگاه مشخصی برای خوشبو کننده هوا داشته باشد که به راحتی بتوانید اسانس و خوشبو کننده را به دستگاه اضافه کنید.

در کل توصیه می‌شود از خوشبو کننده هوا حتی جایگاه مخصوص هم استفاده نکنید چون ممکن است باعث حساسیت و مشکلات تنفسی شود مخصوصا برای نوزادان کودکان.

اگر قصد استفاده از خوشبو کننده را دارید حتما از داروخانه و فروشگاه‌های معتبر اسانس را خریداری کنید و توجه کنید اسانس طبیعی باشد که آسیبی به شما وارد نکند.

۳. استفاده بی‌وقفه از دستگاه بخور سرد

شاید در نظر اول به نظر بیاید که استفاده بی‌وقفه از دستگاه بخور سرد باعث آسیب به دستگاه شما شود ولی بیشتر از اینکه دستگاه شما مورد آسیب و خطر باشد، این شما هستید که در معرض خطر هستید. زیرا هنگام تنفس شما باید یک رطوبت نسبی را تجربه کنید و تنفس شما راحت‌تر باشد ولی زمانی‌که میزان رطوبت زیاد باشد تنفس شما برعکس عمل کرده و حتی ممکن است دچار عفونت‌های ریوی و آب آوردن ریه شوید.

از مشکلات دیگر چون شما عادت به تنفس در محیط مرطوب دارید در مکان‌هایی که این رطوبت مناسب وجود نداشته باشد مانند بیرون از منزل، احساس خشکی بیش از حد دارید و نمی‌توانید تنفس خوبی داشته باشید.

استفاده بی وقفه از دستگاه بخور سرد

راهکار برای استفاده تمام وقت از دستگاه بخور سرد این هست که، دستگاهی را تهیه کنید، مانند دستگاه بخور زنیت مد HD6، که رطوبت هوا را به شما نشان دهد و به صورت اتوماتیک رطوبت را تنظیم کند و اگر اتاق شما به حد معینی از رطوبت رسیده است میزان عملکرد خود را کاهش دهد.

و یا اینکه از یک دستگاه رطوبت‌سنج و دماسنج محیط استفاده کنید تا زمانی‌که میزان رطوبت اتاق بالا رفت شما متوجه شده و عملکرد دستگاه را کاهش دهید.

۴. تمیز نکردن یا دیر تمیز کردن دستگاه بخور سرد

تمیز نکردن یا دیر تمیز کردن دستگاه دو جنبه دارد:

  • آسیب رسیدن به خود دستگاه
  • آسیب رسیدن به افرادی که از دستگاه استفاده می‌کنند

طی استفاده از دستگاه بخور سرد مقداری املاح و رسوبات همراه آب وجود دارد که بهتر است دستگاه را هر چند وقت یکبار تمیز کنیم تا اگر آلودگی و املاحی داخل آب بوده و به داخل دستگاه انتقال پیدا کرده از دستگاه جدا شود. برای تمیز کردن دستگاه نیازی به مواد شوینده، سرکه و یا جرم گیر خاصی نیست و با آب و فرچه مخصوص یا مسواک تمیز آن را بشویید کافی است.

در جنبه دوم گفته شد آسیب به خود افراد میرسد. زمانی که آب در محیطی جمع شود بعد از مدتی ایجاد آلودگی کرده و میکروب‌ها و باکتری‌ها در آن محیط به راحتی رشد می‌کنند.
چون آب حرارت نمی‌بیند و به ذرات ریز و پودری تبدیل می‌شود ممکن است میکروب‌ها با این ذرات در هوا پخش شوند و ما هوا را تنفس کنیم خیلی راحت این میکروب‌ها وارد اعماق ناحیه تنفسی ما شده و عفونت‌های ریوی برای ما ایجاد کنند.
پس بهتر است که هر چند وقت یکبار دستگاه را تمیز کرده تا نه دستگاه خراب شود و نه آلودگی را به خود و اطرافیان وارد کنیم.

۵. روش‌های اشتباه برای پر کردن مخزن دستگاه

یکی از اشتباهات رایجی که هنگام پر کردن مخزن دستگاه بخور استفاده می‌شود این است که از ناحیه‌ای که بخار خارج می‌شود، آب ریخته شود و این عمل باعث شده آب مستقیما وارد موتور دستگاه شده و بسوزد.

پر کردن دستگاه بستگی به نوع مخزن دارد یا مخزنی هست که از پایین دستگاه یا از بالای دستگاه پر می‌شود.

اگر مخزن از پایین دستگاه پر می‌شود که باید دریچه باز شود و مخزن با آب پر و در پوش مخزن بسته شود و روی دستگاه قرار بگیرد و اگر از نوعی هست که از بالا باید پر شود باید دقت کنید که آب فقط از جایی که بخار آب خارج میشود، وارد دستگاه نشود.

لازم به ذکر است که بهتر است از آب جوشیده سرد استفاده کنیم تا دستگاه کمتر آسیب ببیند.

نکته‌‌ای که خیلی باید به آن دقت شود این است که درست است که دستگاه تماما با آب کار میکند ولی اصلا ضد آب نیست و اگر آبی که در مخزن ریخته می‌شود وارد موتور یا برد دستگاه شود ممکن است دستگاه بسوزد.
پس زمانیکه که می‌خواهیم مخزن را پر کنیم بهتر است از فروشنده کمک بگیریم تا ما را راهنمایی کند یا دفترچه راهنمای دستگاه را کامل مطالعه کنیم.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم ۵ مورد از مشکلات، خطرات و اشتباهاتی که ممکن است هنگام استفاده از دستگاه بخور سرد با آن مواجه شوید را برای شما بازگو کنیم تا بتوانید به بهترین شکل از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

اگر سوال و مشکلی داشتید می‌توانید از طریق همکاران ما در بخش فنی فروشگاه اینترنتی سلامت پزشکی در ارتباط باشید و اگر نیاز به مشاوره خرید داشتید می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

اگر تجربه مشابه داشتید که احساس می‌کنید باید با ما در میان بگذارید لطفا در قسمت نظرات بنوسید و با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *