مجله سلامت پزشکی

روش های دوشیدن شیر مادر که هر مادری باید بداند

روش-های-دوشیدن-شیر-مادر

تغذیه با شیر مادر، کالری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری را برای رشد بهینه و سلامت را برای نوزاد فراهم می‌کند. تغذیه با شیر مادر هم برای مادر و هم برای نوزادش مفید است و همچنین فرصت مهمی را برای ارتباط بین مادر و نوزاد به وجود می‌آورد. همچنین تحقیقات بسیاری در زمینه‌های تغذیه با شیر مادر نشان می‌دهد، شیردهی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، مؤلفه‌های تغذیه‌ای و مکانیسم‌های بیماری مربوط به شیردهی و شیر مادر را پشتیبانی می‌کند.

شیردهی به نوزاد

شیر دهی فرآیندی است که مادر شیر را یا مستقیما از سینه یا با کمک شیشه شیر که توسط شیردوش برقی، شیر دوشیده شده را به نوزاد خود می‌دهد. تغذیه با شیرمادر کالری و مواد مغذی از جمله درشت مغذی‌ها (چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها) و ریز مغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) را برای نوزاد فراهم می‌کند.

بر اساس بیانیه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) زنانی که مشکلات سلامتی ندارند باید حداقل در شش ماه اول پس از تولد، نوزاد خود را منحصرا با شیرمادر تغذیه کنند.

از دیگر مزایای سلامتی تغذیه با شیرمادر می‌توان به محافظت نوزاد در برابر عفونت‌های رایج کودکی و بقای بهتر در سال اول تولد، از جمله کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد اشاره کرد.

تغذیه با شیر مادر ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های آلرژیک، آسم، چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

روش های دوشیدن شیر مادر

وقتی مادر می‌شوید حداقل یکبار نیاز به دوشیدن شیر خود به روش دستی یا استفاده از شیردوش برقی را تجربه کرده‌اید. دوشیدن شیرمادر پس از ماساژ دادن و آمادگی لازم برای دوشیدن شیر از مسدود شدن مجاری شیری، پرخون شدن سینه مادر جلوگیری می‌کند.

دوشیدن شیر مادر با دست

در این روش اگر به درستی انجام نشود باعث دفرمه شدن سینه، آسیب به سینه و غدد سینه و همچنین وارد شدن خون به شیر می‌شود. این روش زمان بر است و نیاز به صرف انرژی زیادی دارد.

اگر مجبور به دوشیدن شیر مادر با دست شدید به روش زیر انجام دهید:

برای انجام این روش ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. در یک محیط آرام و راحت قرار بگیرید، سینه را به آرامی ماساژ دهید تا به جریان یافتن شیر مادر کمک کنید، دوشیدن را از نوک سینه انجام ندهید چون شیر زیادی خارج نمی‌شود و ممکن است باعث ترک و زخم در نوک سینه شوید. باید از اطراف که هاله صورتی یا قهوه‌ای دارد شروع کنید.

انگشت شست را بالای سینه و انگشتان دیگر را زیر سینه قرار دهید. به آرامی سینه خود را توسط شست و انگشتان دیگر که از انگشت اشاره بهتر می توان استفاده کرد به سمت بدن خود فشار دهید. در حالی که دست خود را به سمت جلو و به سمت موقعیت شروع اولیه خود حرکت می‌دهید از یک حرکت چرخشی استفاده کنید. حرکت چرخشی ملایم شیر را از مجاری شیر خارج می‌کند. از فشارهای ملایم استفاده کنید زیرا بافت سینه‌تان حساس است و اگر بیش از حد فشار دهید ممکن است کبود یا آسیب ببیند. مراحل را تکرار کنید تا دیگر شیری خارج نشود.

دوشیدن شیر مادر با دست

دوشیدن شیر مادر با شیردوش دستی

دوشیدن شیر مادر با دست بخاطر وجود غدد شیری و غیر شیری که در سینه مادر قرار دارد و دفرمه شدن وآسیب‌های جدی که به آن وارد می‌شود اصلا توصیه نمی‌شود و فقط اگر دسترسی به هیچ امکاناتی نبود و برای تعداد محدودی قابل قبول است اما برای یک روش دائمی بسیار خطرناک است.

دوشیدن شیر مادر با شیردوش دستی

مراحل دوشیدن شیر مادر با شیردوش دستی:

توصیه پزشکان و سلامت پزشکی استفاده از دستگاه شیردوش است. شیردوش دستی راه جایگزین دوشیدن شیر با دست است.

شیردوش دستی به دلیل استفاده آسان و راحت از قدیم الایام در بین مادران رواج داشته است. با کمک شیردوش دستی آسیب کمتری به سینه مادر وارد می‌شود و دوشیدن شیر در شرایط تمیزتر و استریل انجام می‌شود.

در این روش فقط کافیست ابتدا دست‌ها و اطراف نوک سینه مادر را با آب و صابون تمیز کنید و در یک محیط آرام قرار بگیرید. شیردوش دستی را که از قبل تمیز کردید را برروی نوک سینه مادر قرار دهید. با اهرمی که شیردوش دستی دارد به آرامی شروع مکش شیر از سینه شوید.

دقت داشته باشید به اندازه‌ای فشار بیاورید که در سینه بتوانید تحمل کنید و از وارد کردن فشار بیش از انداز به سینه جدا خودداری کنید.

مزایای استفاده از شیردوش دستی:

پایین بودن قیمت

بدون نیاز به برق و باطری

سبک بودن و نداشتن پمپ

معایب استفاده از شیردوش دستی:

عدم کنترل روی قدرت فشار سینه که باعث می‌شود به سینه و غدد آن آسیب وارد شود.

عدم شبیه سازی کام نوزاد

دوشیدن شیر مادر با شیردوش برقی

از رایج‌ترین دلایل استفاده از شیردوش برقی زمان‌هایی است که مادر در کنار نوزاد خود حضور ندارد یا به دلایل مشکلات نوزاد مانند داشتن کام شکاف دار (لب شکری) توانایی مکیدن سینه مادر را ندارد.

دوشیدن شیر مادر با شیردوش برقی

مراحل دوشیدن شیر مادر با شیردوش برقی:

  • برای دوشیدن شیر ابتدا نیم ساعت قبل از دوشیدن شیر یک لیوان شیر یا آب میوه یا سوپ گرم بخورید.
  • در محلی آرام قرار بگیرید و آرامش کامل داشته باشید.
  • حدود چند دقیقه سینه خود را ماساژ دهید و از کمپرس آب گرم روی سینه و نوک آن استفاده کنید.
  • اتصالات و مخزن استریل شده را به پمپ شیردوش برقی وصل می‌کنیم.
  • دهانه‌ی شیردوش را روی نوک سینه قرار داده.
  • دستگاه را روشن نمایید و توجه کنید روی کمترین قدرت مکش تنظیم شده باشد.
  • آرام آرام قدرت مکش را بالا میبریم تا جایی که شیر به راحتی خارج شود و سینه درد نگیرد.
  • بعد از گذشت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از طرف دیگر سینه شیر می دوشیم.
  • با توجه به روش های نگهداری شیر مادر، شیر را ذخیره و نگه داری می‌کنیم یا اگر زمان تغذیه کودک شماست و به کودک دسترسی دارید برای تغذیه به او می‌دهیم.

بعضی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام استفاده از شیردوش برقی با آن روبرو شوید:

به طور مثال تنظیمات شیردوش را باید طوری انجام دهید تا مکش، به خوبی انجام شود و مکش دستگاه در کمترین یا بیشترین سرعت قرار نگیرد که باعث آسیب به سینه نشود.

از شیردوشی استفاده کنید که کیفیت مطلوبی داشته باشد زیرا برای داشتن شیری به اندازه و اذیت نشدن سینه مادر انتخاب درست شیردوش برقی خیلی مهم است.

از شیردوش با دهانه‌ی مناسب سینه‌ی خود استفاده کنید، زیرا اگر مناسب نباشد ممکن است نوک سینه متورم شود همچنین شیر زیادی هم دوشیده نشود.

از شیردوشی استفاده کنید که مانند کام نوزاد عمل کند.

از شیردوش برقی استفاده کنید که قابلیت شارژ شدن داشته باشد تا نیاز نباشد تمام مدت عمل شیردوشی در کنار پریز برق باشید و یا قابلیت استفاده با پاور بانک را داشته باشد.

مزایای استفاده از شیردوش برقی:

در ماه‌های اولیه تولد، حجم نوشیدن شیر توسط نوزاد کم است، با کمک یک شیردوش برقی می‌توانید به طور همزمان از یک سینه نوزاد را تغذیه کنید و از سینه دیگر با کمک شیردوش برقی شیر را ذخیره و نگهداری کنید که اینکار باعث کاهش درد سینه، افزایش شیر مادر و داشتن شیر در زمانی که مادر در دسترس نیست، می‌شود.

به مادران کارمند و مادرانی که ساعاتی را در کنار نوزاد خود نیستند کمک می‌کند تا همیشه شیر تازه به نوزاد خود بدهند و برای نداشتن شیر مادر استرس نداشته باشند و نیاز به شیر خشک را برطرف می‌کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع روش های دوشیدن شیر مادر به صورت دستی یا با شیردوش دستی و برقی آشنا کنیم.

به طور کلی دوشیدن شیر مادر با دست کاملا اشتباه است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و شیردوش دستی برای زمان‌هایی که دسترسی به شیردوش برقی ندارید، می‌تواند کمک کننده باشد ولی اگر می‌خواهید شبیه سازی کام نوزاد را داشته باشید استفاده از شیردوش برقی توصیه می‌شود.

برای دیدن بهترین و ارزان‌ترین شیردوش‌های برقی و بررسی آنها می‌توانید به سایت salamatpezeshki.ir مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *