مجله سلامت پزشکی

آشنایی با ۴ بیماری تنفسی + علائم و درمان آنها

بیماری تنفسی

ریه‌ها یک جفت اندام اسفنجی و پر از هوا هستند که در دو طرف قفسه سینه قرار دارند و اگر مراقب آنها نباشیم دچار یک بیماری تنفسی خواهیم شد.
“نای” هوای استنشاقی را از طریق شاخه‌های لوله‌ای شکل خود که برونش نامیده می‌شوند، به ریه‌ها هدایت می‌کند. سپس برونش‌ها به شاخه‌های کوچک‌تر (برونشیول) تقسیم می‌شوند و در نهایت میکروسکوپی می‌شوند. برونشیول‌ها در نهایت به خوشه‌هایی از کیسه‌های هوایی میکروسکوپی به نام “آلوئول” ختم می‌شوند.
در آلوئول‌ها، گاز اکسیژن موجود در هوای استنشاقی جذب خون می‌شود. بین آلوئول‌ها لایه نازکی از سلول‌ها به نام سلول‌های بینابینی وجود دارد که حاوی رگ‌های خونی و سلول‌هایی است که به حمایت از آلوئول‌ها کمک می‌کنند.
ریه توسط یک لایه بافت نازک به نام “پلورا” پوشیده شده است. داخل حفره قفسه سینه را هم لایه نازکی می پوشاند که از بافت همان پلورا بوده است.

انواع بیماری‌های تنفسی

آسم:

یک بیماری تنفسی است که در آن انسداد دوره‌ای نایژه‌ها و نایژک‌ها باعث دشوار شدن عمل تنفس می‌گردد. وقتی دچار حمله آسم می‌شوید، راه‌های هوایی ملتهب یا متورم می‌شوند و بسیار حساس هستند. آنها نسبت به دود، آلودگی هوا، کپک، اسپری‌های شیمیایی و سایر محرک‌ها بیش از حد واکنش نشان می‌دهند.
راه‌های هوایی می‌توانند توسط آلرژن‌های رایج مانند گرده و گرد و غبار و عفونت‌های ساده تنفسی مانند سرماخوردگی تحریک شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، راه‌های هوایی باریک‌تر می‌شوند و تنفس را سخت‌تر می‌کنند.

بیماری مزمن انسداد ریه (COPD):

در این بیماری تنفسی و با این وضعیت ریه، نمی‌توانید به راحتی عمل بازدم را انجام دهید و باعث مشکلات تنفسی می‌شوید.
این بیماری می‌تواند مجاری هوایی را مسدود کند و به کیسه‌های هوایی آسیب برساند.
انسداد مزمن ریوی شدید فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی، آشپزی، نظافت منزل یا حتی استحمام را دشوار می‌کند. این بیماری باعث افزایش مخاط همراه با سرفه و تشدید تنگی نفس می شود. COPD پیشرفته با تورم ران‌ها یا پاها به علت تجمع مایعات، کاهش وزن، کاهش استقامت عضلانی، سردرد صبحگاهی، خاکستری شدن لب‌ها و ناخن‌ها به دلیل پایین آمدن سطح اکسیژن خون همراه است.

برونشیت مزمن:

هرگونه تحریک در نایژه‌ها و نایژک‌ها باعث افزایش ترشح موکوس (مخاط) می‌شود که تولید این مخاط‌ها باعث مسدود شدن جریان هوا و در نتیجه به بروز سرفه‌های شدید و مداوم در فرد می‌گردد . برونشیت اغلب تا ۸۰% با سیگار کشیدن ارتباط دارد.

آمفیزم:

هنگامی که پوشش کیسه‌های هوایی ریز و کوچک موجود در ریه‌ها پس از ترمیم آسیب ببینند، افراد به “آمفیزم” مبتلا می‌شوند و با گذشت زمان آسیب کیسه‌های هوایی تشدید می‌شود. پیشرفت این بیماری به تدریج اتفاق می‌افتد و با ابتلا به این بیماری تبادل گاز در ریه و کیسه هوایی کاهش می یابد.

ذات الریه:

عفونتی است که می‌تواند کیسه‌های هوایی (آلوئول) ریه شما را ملتهب کند. کیسه‌های هوایی ممکن است پر از مایع یا عفونت شوند و علائمی مانند سرفه، تب و لرز و مشکلات تنفسی ایجاد کنند.

Healthy vs COPD
مقایسه ریه سالم و دارای بیماری تنفسی مانند COPD و برونشیت و…

راه‌های پاکسازی و سم زدایی طبیعی ریه:

۱)بخار درمانی

یکی از راه‌های ساده و قدیمی برای پاکسازی مجاری تنفسی و بهبود و درمان بیماری‌های تنفسی استفاده از بخار درمانی است که تقریبا همه ما با آن آشنایی داریم.
در گذشته با ظرف آب جوش و حوله که بر روی ظرف آب می‌انداختیم بخار آب را استنشاق می‌کردیم و بعضی مواقع برای اثر بهتر از گیاه اکالیپتوس هم استفاده میشد.
امروز با پیشرفت علم پزشکی به اثرات منفی بخار آب گرم در محیط منزل پی بردیم و در تمام دنیا از بخور گرم فقط بصورت شخصی و با زمان کوتاه انجام می‌شود که این روش با استفاده از دستگاه بخور گرم برای صورت و ناحیه تنفسی کار را بسیار راحت‌تر و موثرتر کرده است.

۲) هوای مرطوب

ذرات معلق گرد و خاک در هوا معلق بوده و از طریق تنفس وارد ریه می‌شوند که همین امر باعث بروز واکنش‌های آلرژی زا و حساسیت‌های خاص در ناحیه تنفسی و در بعضی مواقع باعث انواع بیماری تنفسی می‌شوند. امروزه از طرف متخصصان ریه بسیار پیشنهاد می‌شود که سعی کنید هوای خانه را همیشه مرطوب نگه‌دارید تا میزان ذرات معلق در هوا را کاهش دهید.
میزان رطوبت و نوع رطوبت هوای تنفسی منزل بسیار مهم است که باید از نوع بخار سرد باشد تا باعث رشد میکروب‌ها نشوند و همچنین میزان رطوبت هوا را باید کنترل کرد تا به ریه‌ها آسیب نزند که بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری تنفسی و تنفس بهتر و راحت‌تر انتخاب یک دستگاه بخور سرد است که با شرایط زندگی امروزه ما بسیار مورد نیاز همه افراد خانه به خصوص نوزادان و کودکان است.

۳)سرفه کنترل شده

روشی است که بدن برای دفع طبیعی سمومی که در مخاط گیر کرده استفاده می‌کند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه‌ها می‌شود و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می‌فرستد. سرفه کنترل شده به صورت طبیعی توسط خود بدن در زمان مورد نیاز اتفاق می‌افتد ولی زمان‌هایی با تشخیص پزشک با کمک دارو و دمنوش‌های گیاهی و یا بخور با گیاهان طبیعی بدن را وادار به سرفه می‌کنند.

۴)ورزش کردن

ورزش ماهیچه‌ها را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کنند که باعث افزایش سرعت تنفس بدن می‌شود. اگر چه ممکن است ورزش برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی دشوارتر باشد اما این افراد با مشورت با پزشک معالج خود می‌توانند حرکات ورزشی مناسب خود را انجام دهند.

۵)چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دودهای مضر محافظت کنند.

۶)غذاهای ضد التهاب

خوردن گیلاس می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. التهاب راه‌های هوایی می‌تواند تنفس را دشوار کرده و باعث شود قفسه سینه احساس سنگینی و احتقان کند. خوردن غذاهای ضدالتهابی می‌تواند التهاب را برای تسکین این علائم کاهش دهد. مانند زردچوبه، سبزیجات، بلوبری، زیتون، گردو، لوبیا، عدس و…

علائم هشدار دهنده بیماری تنفسی چیست؟

علائم اولیه بیماری ریوی قابل چشم‌پوشی است ولی دانستن علائم هشدار دهنده به شما کمک می‌کند تا قبل از جدی شدن شرایط درمان شوید.

مشکل تنفسی یا تنگی نفس:

داشتن تنگی نفس بدون دلیل طبیعی نیست و یا اینکه بعد از ورزش از بین نمی‌رود.

سرفه‌های مزمن:

سرفه‌های بیش از یک ماه ممکن است نشانه‌ای از مشکل‌دار بودن سیستم تنفسی شما باشد.

سرفه کردن همراه با خون:

خون ممکن است از ریه‌ها یا دستگاه تنفسی فوقانی شما خارج شود که نشانه یک مشکل تنفسی است.

تولید مخاط مزمن:

مخاط می‌تواند در برابر عفونت‌ها یا محرک‌ها نقش حفاظتی داشته باشد. اما افزایش تولید مخاط برای بیش از یکماه می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری ریوی باشد.

درد مزمن قفسه سینه:

درد بی‌دلیل قفسه سینه که بیش از یکماه طول می‌کشد و با تنفس یا سرفه بدتر می‌شود، یک علامت هشدار دهنده است.


مقاله‌ای که مطالعه فرمودید چکیده‌ای از مقالات سال ۲۰۲۱ دنیا بود.
از توجه شما به این مقاله سپاسگزاریم و اگر تجربه‌ای در این موارد دارید ممنون می‌شویم با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه در “آشنایی با ۴ بیماری تنفسی + علائم و درمان آنها

  1. ریحانه پناه جو گفت:

    سلام وقتتون بخیر من آسم دارم خیلی اذیت میشم بنظرتون دستگاه بخور چقد بهم کمک میکنه؟

    1. مهدی گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون بابت نظرتون.
      به دلیل حذف گرد و غبار و مرطوب کردن هوا توسط دستگاه بخور سرد، مطمئنا تنفس راحت تری خواهید داشت.
      پیشنهاد میشه امتحان بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *