مجله سلامت پزشکی

چرا دستگاه بخور سرد بهتر از بخور گرم است؟

چرا دستگاه بخور سرد بهتر از بخور گرم است

یکی از دغدغه‌های ما در فصل سرما، خشکی پوست و خشکی تنفس است که در زمان‌های قدیم برای حل این مشکل از دستگاه بخور گرم و یا پخش کننده بخار آب گرم که همان بخار کتری بود در محیط اتاق استفاده می‌کردند تا رطوبت از دست رفته در فصل سرما را برگردانند و از خشکی پوست، سختی تنفس و وز شدن موها جلوگیری کنند.

به مرور زمان با پیشرفته شدن تکنولوژی به جای استفاده از بخار کتری، مردم به سراغ دستگاه‌های بخور گرم رفتند.

که به کمک دو الکترود تولید بخار آب گرم ۱۰۰ درجه می‌کرد و با گذشت زمان متوجه شدن این دستگاه‌ها کارایی خوبی ندارند و امروزه دستگاه‌های بخور سرد جایگزین آنها شده‌اند.

در این مقاله سعی داریم بررسی کنیم هر کدام از دستگاه‌های بخور گرم و سرد چه مزایا و معایبی دارند و دستگاه بخور سرد بهتر از دستگاه بخور گرم است یا خیر.

مزایا و معایب دستگاه بخور گرم

ابتدا به بررسی دستگاه بخور گرم که از زمان‌های قدیم اکثرا با آن آشنایی دارید میرویم.

دستگاه‌های بخور گرم با افزایش دمای آب و رساندن آن به دمای جوش ۱۰۰ درجه، آب مایع را به بخار تبدیل می‌کنند.

از مزایای آن می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:
اگر در داخل آب میکروب یا عامل بیماری‌زایی وجود داشته باشد به احتمال خیلی زیاد چون آب به نقطه جوش میرسد آن میکروب از بین میرود.
ولی به خاطر گرمای بالایی که تولید می‌کند و رطوبتی که در محیط پخش می‌شود خود این عامل، علت اصلی رشد باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در محیط است.

به طور مثال در یک محیط مانند اتاق خواب وقتی دستگاه شروع به تولید بیش از اندازه بخار داغ می‌کند در ابتدا بخار آب ۱۰۰ درجه است ولی بعد از پخش شدن در محیط دمای آب کم کم کاهش پیدا می‌کند و دما مناسب رشد باکتری میشود.

باکتری و قارچ‌ها برای رشد خود نیاز به رطوبت و گرما دارند که سرعت رشد آنها را بیشتر می‌کند. ما با این کار محیط مناسب رشد باکتری و قارچ‌ها را فراهم می‌کنیم و چون رطوبت در محیط زیاد است این میکروب‌ها در هوا معلق میمانند و ما آنها را تنفس می‌کنیم و این عامل بیماری‌زا و خطرناک است.

به همین منظور مهندسان و پزشکان دستگاهی را طراحی کردند به نام دستگاه بخور سرد که جایگزین خیلی خوبی برای دستگاه‌های بخور گرم است.

مزایا و معایب دستگاه بخور سرد

در چند سال اخیر دستگاه‌های بخور سرد مورد توجه افراد قرار گرفته و اکثرا افراد به این دانش رسیده‌اند که استفاده از دستگاه بخور سرد فواید زیادی دارد.
حتی زمانیکه در فصل سرما به پزشک مراجعه می‌کنید برای نوزاد یا کودک شما پیشنهاد اول و آخر پزشکان استفاده از دستگاه بخور سرد است.

مکانیسم دستگاه بدین گونه است که یک سطح سرامیکی دارد و این سطح آب مایعی که روش می‌آید را با کمک امواج اولتراسونیک و یا فراصوت، پیوند آب را می‌شکاند و آن را به بخار تبدیل می‌کند و مولکول‌های آب مانند بخار و مه از دستگاه بخور خارج و در محیط پخش می‌شوند.

از معایب آن این است که اگر آبی که استفاده می‌کنید و یا مخزن آب آلوده به میکروب شده باشد، همراه با ذرات آب از دستگاه خارج شده و در محیط پخش می‌شود و ممکن است ما را آلوده کند اما با یک ضد عفونی ساده و شستشوی به موقع مخزن و استفاده از آب جوشیده شده سرد میتوان مشکل را برطرف کرد.

به دلیل اینکه ذرات آب به طور کامل به بخار تبدیل نمی‌شوند مانند آب جوش ۱۰۰ درجه، و چون دمای پایینی نیز دارد مانع رشد میکروب‌ها می‌شوند و برای تنفس بسیار مفید هستند و این رطوبتی است که ما نیاز داریم برای جلوگیری از خشکی تنفس و پوست و وز شدن موها.

دستگاه بخور سرد بر خلاف بخور گرم یک دستگاه دیجیتال هستند و اگر آب دستگاه تمام شود خود به خود خاموش می‌شوند اصطلاحا “اتو آف” هستند و دستگاه آسیب نمی‌بیند.
بعضی از این دستگاه‌های بخور سرد داری آپشن‌هایی هستند که استفاده از دستگاه را برای ما بسیار کاربردی و راحت‌تر کرده، به طور مثال دارای تایمر هستند و باعث می‌شود زمان‌هایی که نیاز داریم تایم کمتری را از بخور استفاده کنیم مثلا به هنگام شب نیازی به بیدار شدن و دستگاه را خاموش کردن نیست، زمان را روی تایمر مشخص می‌کنیم و بعد از مدتی خود دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.
مانند دستگاه بخور سرد وکتور ۲۰۰۸B1

از آپشن‌های دیگر این دستگاه این است که می‌توان میزان بخار خروجی را کنترل کنید و آن را کم و زیاد کنید و حتی بعضی از دستگاه ها مانند دستگاه بخور سرد و گرم زنیت مد HD6 و HD5.5 که به شما این امکان را می‌دهند که با توجه به میزان رطوبتی که در هوا وجود دارد و یا درصد رطوبتی که می‌خواهید در محیط وجود داشته باشد عملکرد دستگاه را کنترل کنید و میزان رطوبت هوا و دمای اتاق را به شما نشان دهد. توصیه می‌شود که اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که آنالوگ است یا سیستم نشان دادن رطوبت محیط را ندارند، بهتر است از یک دستگاه رطوبت سنج و دماسنج است تا بتوانید میزان رطوبت هوا را تنظیم کنید زیرا اگر رطوبت بیش از اندازه در محیط باشد برای سلامتی مضر است مخصوصا زمانی که برای کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد. 

از دیگر آپشن‌های این دستگاه‌ها داشتن ژنراتور یون منفی است که مهم‌ترین علتی که دستگاه بخور سرد را از دستگاه بخور گرم متمایز می‌کند داشتن یون منفی است.
یون منفی، آبی را که به صورت پودر و مه از دستگاه خارج می‌شود را به ذرات یون منفی و ذرات باردار منفی آغشته می‌کند و گرد و غبار، بیماری و آلودگی‌هایی که در هوا وجود دارند را که اکثرا با ذره با بار مثبت هستند را جذب می‌کند و آنها را از محیط تنفسی ما جدا می‌کند این ذرات روی زمین یا فرش ریخته و می‌توان به عنوان یک تصفیه هوا هم از آنها استفاده کرد.
یکی از بهترین دستگاه‌های بخور سرد دارای یون منفی، دستگاه بخور سرد وکتو ۲۰۰۸B2 است.

قابلیت استفاده از یون منفی در دستگاه بخور سرد، قابلیتی است در دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد و امروزه با دستگاه های بخور سرد ادغام شدند وکیفیت هوای تنفسی ما را بالا برده اند.

علاوه بر این وجود یون منفی در هوا باعث شادابی روحی و جسمی می‌شود و همچنین حس طراوت پوست و مو را برای ما به ارمغان می‌آورد.

در بازار، دستگاه‌های بخور سرد و گرم هم موجود است که دستگاه‌های بخور سرد و گرم دستگاه‌هایی هستند که مانند دستگاه بخور سرد، بخار سرد تولید می‌کنند ولی در مسیر خروجی بخور یک المنت قرار گرفته که بخار را کمی گرم می‌کند و هوا به صورت ولرم از دستگاه خارج می‌شود ولی به هیچ عنوان تولید بخار آب ۱۰۰ درجه نمی‌کند و کاربرد آن هم این است که در فصل زمستان دمای خانه کاهش پیدا نکند و سرد نشود.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم با شما در رابطه با اینکه چرا دستگاه بخور سرد بهتر از بخور گرم است و اینکه چه آپشن‌هایی مانند تایمر، یون منفی و… را دارند.

فروشگاه اینترنتی سلامت پزشکی یک فروشگاه تخصصی در رابطه با فروش دستگاه بخور سرد است که به مدت ۱۰ سال است که فعالیت دارد و برای تهیه دستگاه بخور سرد می‌توانید از مشاوره رایگان و مزایای دیگر ما استفاده کنید.

برای ارتباط با کارشناسان می‌توانید از طریق واتساپ و تماس تلفنی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *