مجله سلامت پزشکی

یون منفی چیست و چه کاربردی در دستگاه بخور سرد دارد؟

یون-منفی-در-بدن

قبل از تعریف یون منفی اول باید بدانیم یون چیست؟ اتم از سه ذره اصلی الکترون، پروتون و نوترون تشکیل شده که به ترتیب دارای بار الکتریکی منفی، مثبت و خنثی هستند که در اتم‌ها بار الکتریکی به دلیل برابر بودن الکترون و پروتون خنثی است و یون‌ها اتم‌هایی هستند که تعداد الکترون و پروتون آنها برابر نیست.

زمانی که تعداد الکترون در یک اتم بیشتر باشد، اتم به یون منفی و اگر الکترون از دست بدهد و کمتر شود، تبدیل به یون مثبت می‌شود. یون منفی در دستگاه بخور سرد همان اتم اکسیژن است با یک الکترون بیشتر.

معمولا یون‌های منفی برای بدن انسان مفید هستند و یون‌های مثبت مضر.

نحوه تشکیل یون منفی و مثبت

اتم‌هایی که مولکول را می‌سازند دارای تعداد مشخصی الکترون‌اند، که در اطراف هسته شناورند. اگر انرژی کافی به اتم داده شود تعادل الکترون بر هم میخورد سپس اتم به یون منفی تبدیل می‌شود.

چون اتم خنثی است اگر از اتم یک الکترون کم شود یون مثبت و اگر یک الکترون به آن اضافه شود یون منفی را تشکیل میدهد.

عملکرد یون منفی تولید و آزاد شده در هوا توسط بخور سرد و دستگاه تصفیه هوا به این گونه است که به ذرات و آلودگی‌های موجود در هوای تنفسی میچسبد و آنها را سنگین میکند و باعث می‌شود به سمت پایین کشیده شوند.

از آنجایی که یون منفی باعث درمان بعضی از حالات و بیماری‌ها میشود در بیمارستان‌ها از این دستاورد استفاده میشود. برای مثال در سال‌های اخیر روی بیمارانی که آسم داشته‌اند تاثیر مثبت داشته است.

فواید وجود یون منفی

  • کمک به تنظیم الگوهای خواب و خلق‌وخو
  • کاهش استرس
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی
  • افزایش متابولیسم بدن
  • کشتن یا مهار رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و بعضی گونه‌های کپک
  • جلوگیری از پیری بدن
  • از بین بردن خستگی و سردرد
  • کاهش علائم افسردگی
  • کاهش فشار خون
  • بهبود تنفس
  • کمک به تصفیه خون
  • خنثی کردن رادیکال‌های آزاد
  • کاهش الکتریسیته ساکن به خصوص در موهای سر
  • پاک کردن هوا از گردوغبار، شوره حیوانات خانگی و دود سیگار

یون‌های منفی در طبیعت در هوا و جو، مکان‌هایی همچون:

  • آبشار
  • ساحل اقیانوس
  • کوه‌ها
  • جنگل‌ها
  • و… وجود دارند که با کمک اشعه فرابنفش (UV) خورشید و تخلیه الکتریسیته در هوا، پس از رعدوبرق یا صاعقه بوجود می‌آیند.
یون منفی در کنار ساحل

در چنین مکان‌هایی هزاران یون منفی وجود دارد. بسیاری از محققین قرار گرفتن در معرض یون‌های منفی را مثبت می‌دانند. بخشی از این به دلیل واکنش‌های شیمیایی است که یون با بافت‌های بدن و DNA دارد.

تاثیر یون منفی بر انسان

مطالعه بر روی یون‌های منفی نشان داده تاثیر بسزایی روی افسردگی دارند به طور مثال در افسردگی‌های فصلی به عنوان یک داروی اثر بخش عمل می‌کند.

همچنین با افزایش سروتونین باعث آرامش وکاهش خلق و خوی بد می‌شود.

مثالی که شاید بارها با آن برخورد کرده باشید این است که قدم زدن کنار آبشار، نهر آب، ساحل، رودخانه و آبنمایی که در اغلب پارک‌ها وجود دارد که در هرکدام از این مکان‌ها بوده باشید حتما احساس شادابی، سرزنده بودن، روحیه بهتر و نفس کشیدن راحت‌تر را تجربه کرده اید که به خاطر وجود بیشتر یون منفی در این مکان‌ها است. در واقع بیشترین غلظت یون‌های منفی در هوای طبیعی و تمیز یافت میشود.

یونیزاسیون چیست؟

فرآیندی است که توسط آن، اتم‌ها یا مولکول‌های با بار الکتریکی خنثی به اتم‌ها یا مولکول‌ها با بار الکتریکی منفی یا مثبت که همان یون است، تبدیل می‌شوند.

معمولا زمانیکه یونیزاسیون منفی اتفاق می‌افتد اگر در آن محل باشید حس شادابی و پر انرژی بودن را دارید.

یون منفی در دستگاه بخور سرد

دو نوع دستگاه بخور سرد داریم یک نوع وقتی دستگاه بخور را روشن می‌کنیم یون منفی به صورت خودکار شروع به کار کردن میکند. در نوع دیگر خودمان باید ژنراتور یون منفی را هر زمان که خواستیم روشن کنیم. البته لازم به ذکر است که بعضی از دستگاه بخورها هستند که کلا توانایی تولید یون منفی را ندارند.

زمانی که دستگاه بخور سرد روشن می‌شود یون منفی همراه بخار آب و هوا از دستگاه خارج می‌شود و به ذرات و آلودگی‌هایی که در محیط وجود دارد میچسبد و آنها را سنگین کرده و باعث پایین آمدن و نشست آنها می‌شود.

یون منفی در دستگاه بخور سرد

آلودگی تنفسی که در روزهای سرد زمستان به خاطر وارونگی دما اتفاق می‌افتد خیلی ها را درگیر میکند که استفاده از یک دستگاه بخور سرد مناسب می‌تواند آلودگی‌های هوا اعم از گازها و دوده‌ها و مواد معلق مضر در هوا را تا حد محسوسی حذف کند و میزان آلودگی را به صفر نزدیک کند.

وقتی از بخور سرد در اتاق نوزاد استفاده می‌کنیم، یون‌های منفی هرگونه آلودگی که در اطراف نوزاد باشند را خنثی می‌کنند و با کمک رطوبت ایجاد شده در محیط، خواب و تنفسی راحت‌تری برای فرزند ما ایجاد میشود.

یک دستگاه بخور سرد مناسب نه تنها بر سلامت شما بلکه تمام خانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

رطوبت نرمال در خانه، محیط را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند و به شما حس بهتری را القا می‌کند.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم و مزایای یون منفی و تاثیر و مفید بودن آن بر بدن و زندگی روزمره آشنا کنیم.

همچنین با وجود یون منفی در دستگاه‌های بخور سرد و گرم و دستگاه‌های تصفیه هوا آشنا کنیم تا بتوانید از یون منفی و حس شادابی آن در زندگی روزمره بهره‌مند شوید.

اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال میشیم از طریق نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید برای بررسی و خرید انواع دستگاه بخور سرد و یا سرد وگرم که به سیستم یون منفی مجهز شده‌اند به فروشگاه اینترنتی سلامت پزشکی بخش دسته بندی دستگاه بخور سرد مراجعه کنید و اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره رایگان و تخصصی در خصوص دستگاه‌ها داشتید با کارشناسان فنی ما در واتس اپ یا تماس تلفنی در ارتباط باشید که راحت‌ترین راه استفاده از آیکون سبز رنگ سمت راست پایین صفحه است.

2 دیدگاه در “یون منفی چیست و چه کاربردی در دستگاه بخور سرد دارد؟

  1. آرش مسعودی گفت:

    سلام من خانمم چند ماه دیگه مادر میشه الان با خوندن این مطلب به فکر خریدن بخور سرد افتادم فقط اگه میشه بهم مشاوره بدین چه دستگاهی مناسب نوزاد ما هستش؟

    1. مهدی گفت:

      سلامت دوست عزیز
      با آرزوی سلامت برای مادر و کودک دلبند تون.
      بهترین بخور سرد برای نوزاد دستگاهی است که یون منفی داشته باشه مثل مدل وکتو B2 و چه بهتر که دستگاه بخور شما به علاوه دارا بودن یون منفی، مجهز به دماسنج و رطوبت سنج محیط هم باشد مثل مدل بخور سرد و گرم زنیت مد HD6.

      اگر نیاز به مشاوره بیشتری دارید میتونید به همکاران ما در واتس اپ پیام بدید یا تماس تلفنی بگیرید. برای خرید و انتخاب مدل های بخور سرد به صفحه زیر مراجعه کنید.
      https://salamatpezeshki.ir/product-category/%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%85%d8%ad%db%8c%d8%b7/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a8%d8%ae%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d8%b1%d8%b7%d9%88%d8%a8%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d8%b2/

      تشکر از پیامتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *