مجله سلامت پزشکی

علت کمردرد + پیشگیری تا رفع کامل آن

علت کمردرد

اگر چه تعیین علت کمردرد ممکن است پیچیده باشد اما اقدامات مختلفی وجود دارد که به کاهش درد کمر یا جلوگیری از بدتر شدن آن کمک می‌کند. تغییر چند عادت روزانه می‌تواند به شما کمک کند کمری سالم و بدون درد برای مدت طولانی داشته باشید.

کمردرد از شایع‌ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می‌کنند زیرا از کار روزمره خود باز می‌مانند و یکی از علل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. خوشبختانه شما می‌توانید اقداماتی برای جلوگیری یا تسکین بیشتر کمردرد انجام دهید. اگر پیشگیری ناموفق باشد، درمان خانگی ساده و مناسب بدن، اغلب در عرض چند هفته کمردرد شما را بهبود می بخشد. در مواردی هم ممکن است برای بهتر شدن کمردرد نیاز به کمکی‌هایی مانند کمربند باشد.

علائم

کمردرد می‌تواند از درد عضلانی تا احساس تیر کشیدن، سوزش یا چاقو زدن متغیر باشد. علاوه بر این درد ممکن است به پایین ساق پا کشیده شود یا با خم شدن، چرخش، بلند کردن، ایستادن یا راه رفتن بدتر شود.

شرایطی که معمولا با درد کمر مرتبط هستند عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه یا رباط

بلند کردن مکرر اجسام سنگین یا یک حرکت ناهنجار ناگهانی می‌تواند عضلات پشت و رباط‌های ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. اگر در شرایط بدنی نامناسبی هستید، فشار مداوم روی کمر می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک شود.

دیسک‌های برآمده یا پاره شده

دیسک‌ها به عنوان بالشتک بین استخوان‌ها در ستون فقرات شما عمل می‌کنند. بیماری دیسک کمر اغلب به طور اتفاقی هنگامی که به دلایل دیگری، عکسبرداری با اشعه ایکس از ستون فقرات انجام می‌دهید، مشاهده می‌شود.

آرتروز

استئوآرتریت یا آرتروز زانو می‌تواند کمر درد را تحت تاثیر قرار دهد.

در برخی موارد، آرتریت در ستون فقرات می‌تواند منجر به باریک شدن فضای اطراف نخاع شود که به آن تنگی نخاعی می‌گویند.

پوکی استخوان

اگر استخوان‌های شما متخلخل و شکننده شوند، مهره‌های ستون فقرات شما ممکن است دچار شکستگی‌های دردناک شوند.

عوامل خطر

  • سن: کمردرد با بالا رفتن سن از حدود ۳۰ یا ۴۰ سالگی شروع می‌شود.
  • عدم ورزش: عضلات ضعیف و استفاده نشده ممکن است منجر به کمردرد شود.
  • اضافه وزن: وزن بیش از حد بدن، فشار بیشتری را به کمر شما وارد می‌کند.
  • بلند کردن‌های نامناسب: استفاده از کمر برای جا به جایی اجسام سنگین منجر به کمردرد می‌شود.
  • شرایط روانی: به نظر می‌رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر در معرض کمردرد هستند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می تواند رسیدن جریان خون به ستون فقرات را کاهش دهد و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

راه‌های کنترل یا رفع کامل کمر درد

با یک بالش زیر زانو بخوابید

به پشت خوابیدن به ستون فقرات شما فشار وارد می‌کند. کمی بالا بردن پاها باعث کاهش فشار روی کمر در هنگام خواب می‌شود. می‌توانید با قرار دادن یک بالش زیر زانوهای خود این فشار را به نصف کاهش دهید.

ورزش کنید

فواید متعدد ورزش برای سلامتی به خوبی شناخته شده است. یک برنامه منظم و تمرینات قدرتی، می‌تواند به کاهش خطر آسیب‌های مربوط به کمر، مانند کشیدگی و اسپاسم عضلانی کمک کند.

سعی کنید حداقل دوبار در هفته ورزش‌های تقویت کننده کمر و شکم را در برنامه خود بگنجانید تا کمری قوی‌تر و انعطاف پذیرتر داشته باشید.

مصرف کلسیم و ویتامین D

استخوان‌های قوی می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند. این یکی از شایع‌ترین علل کمردرد در مراحل بعدی زندگی به ویژه برای بانوان است.

با مصرف شیر، ماست، سبزیجات، مکمل‌های ویتامینه، ماهی چرب، زرده تخم مرغ، جگر و… مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D خود را تامین کنید.

کفش‌های‌تان را عوض کنید

برای جلوگیری از کمردرد، کفش راحت و پاشنه کوتاه بپوشید. حتی اگر می‌توانید از کفش‌های طبی یا کفی طبی استفاده کنید تا کمر و زانو از درد در امان بمانند.

استفاده از کمربند طبی

در بعضی از موارد شما دچار درد کمر می‌شوید و پزشک معالج برای شما کمربند طبی تجویز می‌کند که با توجه به مشکلی که دارید انواع مختلفی دارد.

کمربند طبی با کمک کش و فنرهایی که دارد فشار را از روی ستون فقرات و رباط‌های آن حذف یا کمتر می‌کند که در نتیجه شما درد کمتری احساس می‌کند.

کمربند طبی پددار طب و صنعت 1

کمربند طبی به مرور زمان می‌تواند درد کمر را از بین ببرد و بهبودی کامل حاصل شود زیرا بافت آسیب دیده فرصت بهبودی پیدا می‌کند و حتی ممکن است از انجام عمل جراحی جلوگیری کند.

استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی

دستگاه فیزیوتراپی خانگی که بعضی افراد با اسم دستگاه تنس آنها را می‌شناسند می‌توانند با کمک برقرار کردن جریان الکتریکی کنترل شده و با فاصله زمانی تعیین شده در ناحیه آسیب دیده مانند زانو، کمر، شکم، آرنج، کتف و… باعث کم شدن درد و یا درمان کامل آسیب مفصلی و عضلانی شوند.

فیزیوتراپی کمردرد

دستگاه فیزیوتراپی خانگی، همان طور که مشخص است، برای مصارف خانگی ساخته شده و کاربرد خانگی دارد و کار کردن با آن بسیار راحت است و نیاز به تخصص و علم خاصی ندارد.

حتی برنامه‌های از پیش تنظیم شده هم دارند تا راحت‌تر استفاده کنید.

وضعیف مناسب بدنی

وضعیت بدنی خوب فقط راهی برای زیباتر به نظر رسیدن نیست. وضعیت نامناسب به کمر شما فشار وارد می‌کند و می‌تواند ساختار ستون فقرات شما را تغییر دهد.

هنگام ایستادن از گرد کردن شانه ها، خم شدن به طرفین یا جلو خودداری کنید.

شب‌ها زودتر بخوابید

وقتی خواب شبانه کامل و به موقع و آرامی داشته باشید، کمرتان در طول روز کمتر احساس درد می‌کند.

زیرا خواب مناسب شبانه باعث تنظیم شدن متابولیسم بدن و عملکرد بهتر عضلات بدن می‌شود و استرس و فشار روحی روانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

استفاده از زیرنشیمنی استاندارد

اکثر افراد کارمند در محیط کار خود زمان طولانی را برروی صندلی می‌نشینند که باعث آسیب به کمر و زانو می‌شود. توصیه به این افراد استفاده از زیرنشیمنی‌های استاندارد است که آسیب کمتری به کمر و زانو و رگ‌های عصبی خود وارد کنند.

زیرنشیمنی طبی و استاندارد یعنی از جنس فوم که بهتر است مموری فوم باشد تا به حالت بدن در بیاید و جریان خون را قطع نکند. برای دنبالچه فضای خالی داشته باشد و در وسط زیرنشیمنی حفره تعبیه شده باشد.

زیرنشیمنی طبی هوشمند

یوگا را حتما تجربه کنید

از طریق یوگا به آرامی مفاصل و بافت‌های نرم خود را کشش دهید.

یوگا راهی موثر برای کشش کمر، بهبود سلامت عضلات و مفاصل، افزایش توزیع مواد مغذی شفابخش از طریق گردش خون و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات است.

کلام پایانی

ما در این مقاله در مورد علت‌های کمردرد و رفع و بهبود آن صحبت کردیم. بعضی از موارد گفته شده برای پیشگیری و بعضی برای درمان کمردرد بود.

در این مقاله که از مقالات روز علمی دنیا کمک گرفته شده بود هم توصیه تغذیه‌ای و هم توصیه‌هایی مانند استفاده از دستگاه و وسایل خاصی است که حتی نیاز به تجویز پزشکی نیست و شما می‌توانید به راحتی با کمترین هزینه این مشکلات را برای خود و خانواده حل کنید.

لطفا اگر تجربه‌ای در هر کدام از توصیه‌های بالا دارید برای ما نظر بگذارید تا بقیه هم از تجربه شما استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *