مجله سلامت پزشکی

کبد چرب چیست و درمان آن

133218 335

کبد چرب اشاره به جمع شدن چربی در کبد دارد . وجود چربی در کبد طبیعی می باشد . اما اگر این میزان از چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود ، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است .

کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می تواند باعث اثرات و عوارض خطرناکی شود .

وظیفه کبد بررسی هر غذایی که میخوریم و هر نوشیدنی که می نوشیم برای تصفیه مواد خطرناک است .
در بعضی از مواقع کبد چرب باعث التهاب و یا زخم های کبدی می شود .

انواع کبد چرب

کبد چرب به سه دسته کلی ، کبد چرب غیر الکلی ، کبد چرب الکلی و کبد چرب حاد بارداری تقسیم می شود .

کبد چرب غیر الکلی

این بیماری زمانی رخ می دهد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل می شود و با جمع شدن چربی در بافت های کبد ، فرد دچار کبد چرب می گردد . این بیماری با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می شود که ۱۰ درصد و یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد .

کبد چرب الکلی

این بیماری جز اولین مرحله های بیماری های کبدی مربوط به الکل است . کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست .

کبد چرب بارداری

هرچند این نوع کبد چرب خیلی نادر بوده با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد .

علل ایجاد کبد چرب چیست ؟

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آن ها مصرف الکل و مشروبات الکلی ، مصرف مواد غذایی چرب ، اضافه وزن ، نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید ، سو تغذیه ، فشار خون بالا و بارداری

نحوه تشخیص بیماری

آزمایش خون که شامل تست عملکرد آنزیم های کبدی می شود . تصویربرداری که از طریق های مختلف همچون CT اسکن و اولتراسوند ویا ام آر آی انجام می شود . آزمایش بافت های کبدی که با یک سوزن کوچک بخش کوچکی از کبد برای انجام آزمایش برای تشخیص ابتلا به کبد چرب برداشته می شود .

روش درمان کبد چرب

در حال حاضر درمان خاصی برای کبد چرب وجود ندارد . برای درمان کبد چرب باید سایر مشکلات از جمله دیابت و یا کلسترول درمان گردد .
داشتن رژیم غذایی مناسب به خصوص رژیم غذای حاوی میوه ها و سبزیجات و غذاهای کم چرب ، مصرف سیر و پیاز ، مصرف آب لیمو ترش ، کاهش وزن ، خودداری از مصرف مواد غذایی فریز شده ، زود پز شده ، ترشیجات ، رب ، سس ها ، نمک زیاد ، چای پررنگ و فست فود

 

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *