مجله سلامت پزشکی

پوکی استخوان چیست ؟

79724301628716

پوکی استخوان بیماری است که کاهش تراکم استخوان ، کاهش استحکام آن و در نتیجه ضعیف و سست شدن استخوان ها را به بار می آورد .
این بیماری در عمل منجر به استخوان های سوراخ سوراخ غیر نرمالی می شود که مانند اسفنج میتوان آن هارا فشار داد .
استخوان هایی که دچار بیماری پوکی استخوان می شوند با کوچکترین آسیب دیدگی می شکنند . شکستگی هم می تواند به صورت ترک باشد هم شکستگی خرد و له شده .

 

علائم

بیماری پوکی استخوان ممکن است تا چندین دهه بدون هیچ علائمی باشد زیرا تا زمانی که استخوانی نشکند این بیماری باعث به وجود آمدن هیچ نشانه ای نمی شود . نشانه که عموما با این شکستگی ها ظاهر می شود درد است ، محل درد به محل شکستگی بستگی دارد .
علائم پوکی استخوان در بین مردان مشابه زنان است .
با گذشت زمان شکستگی های متوالی ستون فقرات منجر به کمر درد مزمن و همچنین کاهش قد و خمیدگی ستون فقرات به دلیل له و خرد شدن مهره ها می شود .

 

عکس برداری با اشعه ایکس باعث تشخیص پوکی استخوان می شود زیرا استخوان هایی که دچار پوکی شده اند نسبت به استخوان های عادی باریک تر و سبک تر به نظر می رسد .

آزمایش DXA نیز عموما تراکم استخوان در لگن ، ستون فقرات و ساعد را می سنجد . این آزمایش بین پنج تا پانزده دقیقه طول می کشد بیمار در معرض تابش کمی قرار می گیرد و کاملا دقیق است .

درمان پوکی استخوان با قرص ، دارو ، ورزش و … به منظور پیشگیری از ایجاد شکستگی صورت می گیرد .

درمان عموما شامل آموزش در مورد مصرف مواد غذایی / رژیم غذایی ، ورزش و دارو می شود .

باید مطمئن شد که بیمار روزانه میزان کلسیم کافی مصرف می کند و در صورتی که منابع غذایی فرد برای تامین کلسیم کافی نباشد ، مکمل کلسیم تجویز می شود .

برای زنان داروهای بسیاری برای درمان پوکی استخوان وجود دارد این داروها شامل :

بیوفسفونات ها
تری پاراتید
دنوسوماب

برای درمان علاوه بر لبنیات می توانید از سبزیجات برگ دار ، کلم بروکلی و حبوبات و همچنین مکمل ها و غذاهایی که سرشار از کلسیم هستند مثل بعضی از غلات و نوشیدنی پرتقال کلسیم بدن خود را تامین کنید .

باید حداقل روزی نیم ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید و البته نباید کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود بمالید .

تحرک داشتن باعث سالم نگه داشتن استخوان ها و عضلات شما می شود .
در صورتی که مبتلا به بیماری پوکی استخوان هستید باید حرکات ورزشی جدیدی به ویژه ورزش های استقامتی را یاد بگیرید که به ایجاد و حفظ استخوان های محکم کمک می کند .

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *