مجله سلامت پزشکی

بیماری ام اس

IMG14420580

بیماری ام اس یک بیماری ناتوان کننده است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار داده و باعث از دست دادن کنترل ، دید ، تعادل و حواس (بی حسی) می شود . در بیماری ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می بینند که به این اختلال خود ایمنی می گویند .

هرچند که شفایی برای بیماری ام اس وجود ندارد اما با درمان و مراقبت می توان حملات ام اسی و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد .

این بیماری بین زنان دو تا سه برابر شایع تر از مردان است .

علائم ام اس شامل :

ضعف یا بی حسی یکی یا تعدادی از اعضای بدن ، از دست دادن نسبی و یا کامل بینایی معمولا در یک چشم ، دوبینی یا تاری دید ، سوزن سوزن شدن و یا درد در بعضی از بخش های بدن ، لرزش بدن یا عدم هماهنگی بدن ، لکنت

بعضی دانشمندان معتقدند ترکیبی از ژنتیک و چیزی در محیط زیست می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود .

اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر شما به ام اس مبتلا بوده اند خطر ابتلای شما به این بیماری نیز افزایش می یابد .

افراد سفید پوست بیشتر در معرض خطر برای ابتلا به این بیماری قرار دارند .

افراد مبتلا به ام اس ممکن است به عارضه های زیر نیز دچار شوند :

گرفتگی یا اسپاسم عضلانی ، معمولا در پاها مشکلات مربوط به مثانه ، روده ها و فعالیت های جنسیتی تغییرات ذهنی مانند فراموشی و نوسانات خلق و خو

آزمایش مخصوصی برای تشخیص ام اس وجود ندارد و روش تشخیص آن به صورت رد کردن احتمال وجود عارضه های دیگر با علائم و نشانه های مشابه می باشد .

درمان

بیماری ام اس هیچ درمان قطعی نداشته و روش های درمانی استفاده شده معمولا بر روی کند کردن روند بیماری ، تسریع روند بهبودی پس از حملات ام اس و مدیریت علائم آن تمرکز می کنند .

درمان حملات ام اس

کورتیکواستروئید ها
تعویض پلاسما

درمان خانگی ام اس با تغییر سبک زندگی

به اندازه کافی استراحت کنید اینکار باعث می شود کم تر احساس ضعف و خستگی نمایید . ورزش کنید انجام مرتب ورزش و فعالیت های بدنی از جمله ورزش هایی مثل پیاده روی ، شنا ، کاهش وزن و سایر فعالیت های متعادل به شما در تقویت عضلات ، مثانه و روده و همچنین حفظ تعادل شما کمک می نماید .

بعضی اوقات شدت بیماری ام اس با گرم شدن بدن افزایش می یابد با ریختن آب خنک روی خود ، شنا در آب خنک و خوردن نوشیدنی های خنک بدنتان را خنک نمایید .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *