مجله سلامت پزشکی

همه چیز درباره ی تنبلی تخمدان

ovarian cysts

همه چیز درباره ی تنبلی تخمدان

 

تخمدان تنبل به خودی خود یکی از دلایل ارگانیک ناباروری است .

تخمدان تنبل می تواند به دلیل ضعف ارثی ، عدم تعادل هورمونی ، اندومتریوز ، کیست تخمدان ، روند پیری ، گردش خون ضعیف به دلیل پلاک ها ، یا دژنراسیون اسید در تخمدان ها ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از آلودگی سمی تخمدانها توسط فلزات سنگین باشد.

به یاد داشته باشید که تخمدان ها در مقایسه با سایر ارگان ها مانند کبد و کلیه مستعد خون رسانی ضعیف ، کاهش مواد مغذی و کاهش اکسیژن هستند. علاوه بر این ، به نظر می رسد تخمدان تنبل بیشتر تحت تأثیر سموم قرار دارد زیرا یک اندام ضعیف همیشه برای حفظ انرژی خاموش می شود. هر اندام ضعیفی نیز به دلیل گلیکولیز بی هوازی مستعد تجمع سموم است. هر سلول ضعیف یک سلول ناکارآمد است و عملکردی نیز ندارد. آتروفی نام فانتزی است که به یک عضو ضعیف داده می شود که به دلیل کمبود مواد مغذی کوچک می شود. به همین دلیل تخمدان ها تنبل وکوچکتر از حد طبیعی به نظر می رسند. به نظر می رسد سلول های تولید تخم در تخمدان با الیاف یا کیست جایگزین می شوند و به طور معمول نمی توانند تولید مثل کنند. آندومتریوز در یکی از تخمدان ها می تواند باعث زخم و کوچک شدن شود. به همین دلیل است که تنبلی تنبل یکی از مهمترین دلایلی است که زن نمی تواند باردار شود.

طب سوزنی به ایجاد تعادل در سیستم غدد درون ریز و هورمون ها کمک می کند و می تواند به طور مستقیم تخمک گذاری را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از تکنیک های طب سوزنی برای کمک به بهبود جریان خون به اندام های تولید مثل و بهینه سازی تخمک گذاری وجود دارد.
به طور کلی ، طب سوزنی اعتقاد دارد که سیستم عصبی را تحریک کرده و باعث آزاد شدن مولکولهای پیام رسان عصبی شیمیایی می شود. تغییرات بیوشیمیایی حاصل ، بر مکانیسم های هموستاتیک بدن تأثیر می گذارد ، بنابراین بهزیستی جسمی و عاطفی را ارتقا می بخشد.


PCOS نه تنها یک نگرانی هورمونی و تولید مثلی برای زنان است ، بلکه حتی می تواند منجر به عواقب طولانی مدت سلامتی فراتر از سالهای فرزندآوری آنها ، مانند دیابت ، بیماری قلبی یا سکته مغزی نیز شود.

برای تشخیص یک زن مبتلا به PCOS ، باید حداقل دو تا از سه نشانه اصلی که در زیر شرح داده شده را تجربه کنید.

چرخه های قاعدگی نامنظم: دوره های نامنظم ، نادر یا بدون وقفه به دلیل عدم تخمک گذاری ایجاد می شود. به عنوان مثال ، یک زن ممکن است سالانه کمتر از نه دوره داشته باشد یا دوره های غیرقابل پیش بینی داشته باشد.

بالاتر از حد طبیعی هورمونهای مردانه (آندروژن ها). یک زن به طور معمول مقادیر کمی از هورمونهای جنسی مردانه ، مانند تستوسترون ایجاد می کند. اما هنگامی که تخمدانهای او مقدار زیادی آندروژن ایجاد می کند ، این ممکن است باعث شود که زن رشد موهای ناخواسته روی صورت و بدن خود نداشته باشد ، معروف به هیرسوتیسم. سطح بالای آندروژن همچنین ممکن است منجر به آکنه شدید و نازک شدن موهای موجود در پوست سر شود که به عنوان طاسی با الگوی مرد شناخته می شود.

 تخمدان های پلی کیستیک. سونوگرافی تخمدان های زن نشان می دهد که او مجموعه های کوچکی از فولیکول های توسعه نیافته دارد. بعضی از تخمدانهای بیماران PCOS طبیعی به نظر می رسند و برخی دیگر از خانمها که کیست (کیسه های پر از مایعات) در تخمدانهایشان دارند ، PCOS ندارند.

علائم و نشانه های رایج PCOS ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ناباروری: زنان مبتلا به PCOS به طور مرتب یا مکرر تخمک گذاری نمی کنند ، بنابراین در هر سال شانس بارداری کمتری دارند
دوره های قاعدگی نادر ، نامنظم یا غایب
هیرسوتیسم که افزایش رشد مو روی صورت ، سینه ، معده ، انگشت شست یا انگشتان پا است و ممکن است باعث شود یک زن نسبت به ظاهر خود احساس هوشیاری کند
تخمدان هایی که بزرگ شده اند یا کیست زیادی دارند
آکنه یا پوست روغنی
افزایش وزن یا چاقی: مشخص نیست که داشتن PCOS زن را مستعد چاقی می کند یا چاقی باعث می شود زن مستعد PCOS شود.اما، چاق بودن ، ممکن است علائم PCOS را شدیدتر کند
طاسی مردانه یا موهای نازک
تکه های ضخیم و تیره پوست روی گردن ، بازوها ، سینه ها یا ران هایی به نام acanthosis nigricans.
برچسب های پوستی ، که پوسته های اضافی پوست در زیر بغل یا ناحیه گردن هستند
درد لگن

تشخیص و آزمایش

آزمایشات به طور معمول شامل موارد زیر است:

معاینه فیزیکی: فشار خون ، اندازه کمر و شاخص توده بدنی (BMI) اندازه گیری می شود و مناطقی از رشد بیش از حد مو مشخص می شود.
معاینه لگن: تخمدانهای بزرگ شده یا متورم می توانند بسیاری از کیستهای کوچک را نشان دهند.
آزمایش خون: سطح آندروژن و گلوکز بررسی می شود.
سونوگرافی واژینال: یک گره سونوگرام ، که از امواج صوتی برای تولید تصاویر از ناحیه لگن استفاده می کند ، در مهبل قرار می گیرد. این آزمایش برای بررسی اندازه تخمدان ها که ممکن است بزرگ شود انجام می شود و برای دیدن اینکه آیا کیست وجود دارد یا خیر. همچنین به دیواره رحم نگاه خواهد کرد تا ببیند که ضخیم شده است ، که می تواند PCOS را نشان دهد

گزینه های درمانی موجود برای PCOS در مدیریت علائم زن مؤثر است ، اما علائم بلافاصله از بین نمی روند. علاوه بر تغییرات در شیوه زندگی ، مانند سالم خوردن و ورزش منظم ، که می تواند باعث کاهش وزن و کاهش علائم دیگر شود ، می توان برخی از داروهای خاص – از جمله انسولین – را برای تنظیم سطح هورمون تجویز کرد.

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *