مجله سلامت پزشکی

مضررات دود قلیان

fvhjjkjkgft

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مصرف قلیان تاثیرات مضری بر اعضاب حیاتی بدن مخصوصا ریه ها و قلب دارد .
سرطان ریه ، سرطان مری ، آمفیزم ، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد ، افزایش حملات آسم برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند .

میزان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می شود اما حجم دودی ک از این طریق وارد بدن می شود ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است .

دود تنباکو حتی بعد از اینکه از آب رد می شود هنوز حاوی سطح بالایی از ترکیبات سمی مثل مونوکسید کربن ، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان زا است .

مخصوصا کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیب پذیرند . اگر در محلی باشند که در آن قلیان کشیده می شود احتمال ایجاد عفونت های ریوی ، آسم و سندرم مرگ ناگهانی کودک در آن ها افزایش می یابد .

این تصور غلط است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود آسیبی به ریه ها نمی رساند چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می گذارد .

کشیدن قلیان می تواند تحرک و طول اسپرم را کاهش داده و موجب تغییرات ژنتیکی شود که بر بچه تاثیر می گذارد .

کشیدن تنباکو از طریق آب ، مواد سرطان زای آن را تصفیه نمی کند . این دود می تواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد .

تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است .

به بیمارانی که از سوء هاضمه رنج می برند توصیه اکید می شود حتما برای افزایش تاثیر درمان و کاهش عود بیماری به طور جدی مصرف مواد دخانی را ترک کنند .

دود قلیان وقتی استنشاق می شود ریه ها را نمی سوزاند زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک می شود . با اینکه دود خنک می شود اما هنوز هم حاوی مواد سرطان زایی است که برای بدن مضر است .

مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان ، یائسگی زودرس ، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *