مجله سلامت پزشکی

دلایل اسهال عفونی چیست ؟

he3416

دلایل اسهال عفونی چیست ؟

این شکل اسهال در اثر مصرف غذا یا آب آلوده ایجاد می شود که ممکن است بی علامت باشد یا به سمت بیماری پیش برود .
اسهال عفونی به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم می شود :

در اسهال غیر التهابی بیمار از اسهال آبکی و غیر خونی رنج می برد ، شدت کمتری دارد ، بدون تب بوده . در اثر روتاویروس ، نوروویروس ، باسیلوس و غیره ایجاد می شود .

اسهال التهابی شدید تر بوده و بیمار از اسهال خونی ، درد شدید شکم و تب رنج می برد ، در نمونه مدفوع تعداد زیادی گلبول های سفید یافت می شود . در اثر شیگلا ، سالمونلا ، اشرشیاکلی و غیره ایجاد می شود .

اسهال ناشی از شیگلا

چون مقداری کمی از این ویروس برای ایجاد عفونت کافی می باشد از طریق آب و غذای آلوده به راحتی انجام می گیرد . علایمی مانند تب ، خستگی ، ضعف و بی حالی را به دنبال دارد .‌ آنتی بیوتیک می تواند طول بیماری را از ۵ تا ۷ روز به حدود ۳ روز کاهش دهد .

اسهال مسافرتی

به صورت دفع ۳بار یا بیشتر مدفوع شل در روز به همراه یکی از علایم عفونت روده ای نظیر کرامپ های شکمی ، تهوع ، استفراغ ، تب ، احساس اضطرار در دفع مدفوع و زور پیچ می باشد .
حدود ۴۰ درصد از این اسهال خفیف و خود محدود شونده هستند .

نورو ویروس : هم در کودکان و هم در بزرگسالان این ویروس ایجاد بیماری می کند . شایع ترین دلیل ابتلا به مسمومیت غذایی است . احتمال انتقال این ویروس در محیط بسیار کوچک بین افراد بیشتر است .

روتا ویروس : شایع ترین عامل عفونت معده و روده در کودکان هستند . این ویروس اغلب بر اثر داخل کردن انگشت یا اشیای دیگر در دهان کودک منتقل می شود . این ویروس در کودکان شدید تر است در حالی که ممکن است در بزرگسالان بدون علامت باشد .

زمانی که کودک شما به عفونت مبتلا می شود برگرداندن آب از دست رفته مهم ترین موضوع است . به کودک محلول هیدرات بدن بدهید . از دادن آب ساده به کودک خود داری کنید زیرا در کودکان مبتلا به عفونت آب ساده جذب نمی شود .
از داروهای ضد اسهال به کودک خودداری کنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد .

 

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *