مجله سلامت پزشکی

آفلاتوکسین درشیر آیا حقیقت دارد؟

India s dairy taint Over two thirds of all milk and milk products violate standards wrbm large

 آفلاتوکسین درشیر آیا حقیقت دارد؟

آفلاتوکسین ها گروهی از سموم هستند که توسط سه گونه قالب (قارچ) از جنس Aspergillus تولید می شوند ، یعنی A. flavus ، A. parasiticus و A. nomius. آفلاتوکسین B1 رایج ترین شکل در محصولات آلوده به آفلاتوکسین است در حالی که B2 ، G1 و G2 نیز معمولاً در بین ۲۰ آفلاتوکسین یافت می شود. هنگامی که گاوها ، گوسفندان ، بزها یا سایر حیوانات نشخوارکننده خوراکهای آلوده به آفلاتوکسین های B1 و B2 مصرف کرده اند ، آفلاتوکسین های M1 و M2 به عنوان نتیجه فرآیند متابولیک در کبد نشخوارکنندگان تشکیل شده و در شیر دفع می شوند. به عبارت دیگر ، انسان با مصرف شیر آلوده و سایر غذاها در معرض سموم قرار می گیرد.

پس از تولید ، آفلاتوکسین ها در بسیاری از غذاها پایدار هستند. روشهای معمول آشپزی مانند جوش ، پخت و پز تحت فشار (اتوکلاو) و پاستوریزاسیون قادر به از بین بردن آفلاتوکسین ها به طور کامل نخواهند بود. کنترل در منبع موثرترین وسیله برای کاهش آفلاتوکسین ها است.

شایع ترین علت آلودگی آفلاتوکسین برای محصولات زراعی مزرعه ، خشکسالی عمده است که باعث افزایش حساسیت آنها به عفونت آسپرژیلوس می شود. پس از برداشت محصول ، آلودگی می تواند هنگام ذخیره شدن با تأخیر ایجاد شود و یا اینکه سطح رطوبت از یک سطح بحرانی خاص بیشتر شود ، در حین ذخیره سازی رخ دهد. آفات مانند جوندگان و حشرات موجود در حین ذخیره سازی ممکن است آلودگی قالب برای برخی کالاها را نیز تسهیل کند. در صورت لزوم ، روشهای فیزیکی مانند تمیز کردن و مرتب کردن محصولات تحت تأثیر قالب ، فرز دانه و تخمیر شناخته شده است که می تواند میزان آفلاتوکسینهای موجود را به میزان قابل قبول برای مصرف کاهش دهد.

شیر یکی از منابع مهم آفلاتوکسین ها در زنجیره غذایی انسان است. در حالی که هر دو آفلاتوکسین M1 و B1 می توانند در شیر وجود داشته باشند ، اولی تقریباً ده برابر فراوان تر است. با توجه به مقدار بالقوه مصرف انسان و همچنین جمعیت آسیب پذیر ، قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین M1 از طریق مصرف شیر نگرانی بیشتری نسبت به سایر آفلاتوکسین ها از دیدگاه بهداشت عمومی داشته است .

شیرها آلوده نیستند
یکی از مسولان با اشاره به پایش‌ دائمی و آزمایش و نمونه‌گیری دائمی از شیرهای تولیدی صنایع لبنی استان گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۶ مورد گزارش از آلودگی شیر به ما رسید که پس از بررسی و آزمایش مشخص شد هیچ یک از موارد آلوده نبود. بیان چنین مسائلی آن هم در مورد شیر به پژوهش‌های علمی و مستندات دقیق نیاز دارد و نمی‌توان به همین سادگی در رسانه ملی در مورد آن به این شکل اظهار نظر کرد.

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *