مجله سلامت پزشکی

چرا هنگام ارتودنسی نباید از نخ‌دندان و مسواک استفاده کرد؟

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

آیا می‌دانید عدم رسیدگی به دندان‌ها باعث ایجاد پلاک دندانی، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می شود؟

پلاک دندانی ماده سفید رنگی است که بعد از خوردن غذا، اطراف دندان‌ها تشکیل می‌شود و اگر بعد از ۲۴ ساعت از روی دندان‌ها پاک نشوند با بزاق و مواد داخل دهان ترکیب شده و بعد از مدتی رنگ آن تیره می‌شود، که نقش مهمی در پوسیدگی دندان‌ها دارد.

پوسیدگی دندان هنگام ارتودنسی یکی از مشکلاتی است که برای شما هم اتفاق خواهد افتاد.

حال برای چه این اتفاق می افتد؟

معمولا در هنگام ارتودنسی چون به طور کامل، زیر و روی دندان را به خاطر وجود براکت نمی‌توان تمیز کرد به مرور زمان مواد غذایی که در زیر براکت جمع شده وهمچنین رسیدگی نادرست به دندان باعث رشد باکتری‌ها و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

اگر پوسیدگی درمان نشود کم کم باعث بروز درد و ناراحتی و از بین رفتن دندان می‌شود.

افرادی که برای تصحیح ایرادات  فک و دندان روش ارتودنسی را انتخاب می‌کنند و سختی‌های آن را تحمل می‌کنند  اگر به مسائلی همچون پوسیدگی دندان توجه نکنند بعد از اینکه ارتودنسی خود را برمیدارند با مشکلات دیگری رو به رو می‌شوند پس بهتر است برای داشتن دندان‌هایی سالم بعد از ارتودنسی  حتما به فکر راه حل باشیم.

برای انجام ارتودنسی نباید هیچ کدام از دندان‌ها پوسیدگی داشته باشد که این امر قبل از انجام ارتودنسی باید توسط پزشک بررسی شود و اگر دچار پوسیدگی بودیم باید اول پوسیدگی را رفع کنیم و بعد اقدام به ارتودنسی کرد.

قبل از انجام ارتودنسی بهتر است اول از صحت عدم وجود پوسیدگی یا خرابی در دهانمان مطمئن شده و دوم قبل از نصب براکت مطمئن شویم جرمی روی دندان‌مان نیست زیرا خود این موضوعات باعث پوسیدگی بیشتردندان می‌شود.

دلیل پوسیدگی دندان هنگام ارتودنسی

معمولا مواد غذایی مانند قندها و انواع میکروب‌ها با گذشت زمان برروی دندان‌هایی که ارتودنسی شده‌اند جمع می‌شوند و به مرور زمان به مینای دندان‌ها آسیب وارد می‌کنند.

دهان محیط عالی برای رشد باکتری است و علاوه بر رطوبت و دمای لازم برای رشد آنها وقتی غذا میخوریم به باکتری‌های موجود در دهانمان هم غذا می رسانیم.

برای اینکه این مشکل پیش نیاید باید روزی سه بار مسواک بزنیم در افرادی که ارتودنسی انجام داده‌اند زدن مسواک به علت وجود سیم و براکت امکان پذیر نمی‌باشد زیرا براکت محل جمع شدن موادغذایی و رشد باکتری‌هاست در نتیجه به مرور زمان دندان‌ها آسیب می‌بینند.

معمولا پزشک شما لیست غذاهایی ک شما نمی‌توانید بخورید یا در خوردن آن باید احتیاط کنید را به شما می‌دهد به طور مثال خوراکی‌های سفت مانند آجیل و یا چیزهای چسبناک مثل شکلات یا پاستیل که بهتر است با احتیاط مصرف شود یا اصلا مصرف نشود.

روش های شست‌وشو و بهداشت دندان در هنگام ارتودنسی

در هنگام ارتودنسی نمی‌توان از مسواک یا نخ دندان استفاده کرد به طورمثال برس مسواک در بین براکت‌ها گیر می‌کند و مسواک زدن را دشوار می‌کند در نتیجه بهتر است:

برای تمیز کردن اصولی دندان ها هنگام ارتودنسی از واترجت یا آب فشان دندانی، مسواک بین دندانی (جایگزین مسواک معمولی) و دهان‌شویه استفاده کرد.

توجه دقیق بر تمیزی سیم ها و براکت ها، سطوح بین براکت و دندان‌ها باعث می‌شود از تجمع مواد غذایی و رشد باکتری جلوگیری شده و دندان‌ها کمتر آسیب ببینند.

از دیگر راه‌های تمیزی دندان که با تشخیص و توسط پزشک شما انجام می‌شود فلوراید تراپی موضعی است. در این روش دندان پزشک فلوراید را به صورت ژل یا وارنیش روی دندان‌ قرار می دهد.

این روش باعث مقاومت دندان‌ها و کند شدن روند پوسیدگی دندان است.

استفاده از واترجت یا آبفشان دندانی

همان طور که گفته شد هنگام ارتودنسی استفاده از مسواک یا نخ دندان علاوه بر دشوار بودن باعث از بین رفتن موادغذایی موجود در بین دندان نمی‌شود. از این رو یکی از روش‌های کاربردی و بروز استفاده از واترجت دندانی یا آبفشان دندانی است.

واترجت دندانی چیست؟ واترجت دندانی شامل مخزن آب ، پمپ و سری‌های جداگانه‌ای است که هر کدام وظیفه‌ی انجام کاری را دارند.

که یکی از سری‌های آنها مخصوص ارتودنسی است که با فشار آب به صورت پالسی پلاک‌ها و تمام ذرات موجود بین و برروی دندان را از بین می برد.

شدت آب در این دستگاه‌ها به قدری زیاد است که به راحتی تمام پلاک ها و موادغذایی را از سطح دندان پاک می کند.

ارتودنسی-و-واترجت-دندان

یکی مزایای استفاده واتر جت این است که تمام اعضای خانواده نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و حتی بعد از باز کردن ارتودنسی به بهترین شکل ممکن دندان ها را تمیز می‌کند و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

دستگاه آب فشان دندانی جایگزین مناسبی برای نخ دندان است که معمولا باعث تحریک و خون آمدن و عفونت لثه می‌شود. همچنین قسمت‌های انتهایی دهان که کشیدن نخ دندان سخت است را برای ما راحت می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های واترجت ها این است که فضای بین لثه و دندان که امکان دسترسی نیست و تمیز کردن آن تقریبا غیر ممکن است را به خوبی تمیز می‌کند که مناسب همه افراد خانواده است.

یک موضوع آزار دهنده در زمان استفاده از ارتودنسی وجود دارد که با کمک استفاده از آبفشان‌ها یا واترجت دندانی تا حد زیادی برطرف می‌شود و آن وجود بوی بد دهان است.

دندان‌ها بعد از ارتودنسی

با توجه به وجود براکت‌ها و چسبیدن دائمی آنها به دندان و تلاش‌های شما برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها باز هم ممکن است دچار پوسیدگی شوید که کاملا طبیعی است و اگر بعد از اینکه ارتودنسی را برداشتیم قسمت هایی از دندان به خاطر پوسیدگی تغییر رنگ داده بود می‌توان ازطریق پر کردن با ماده سفید آن را برطرف کرد.

راه دیگر استفاده از پولیش (جرم گیری) دندان هست که در این روش لک‌های موجود روی دندان را پاک و پستی بلندی‌ها را صاف می کنند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با علت پوسیدگی دندان و احتیاط های دوران ارتودنسی و آشنایی و اهمیت واترجت دندانی برای افرادی که ارتودنسی می‌کنند و حتی افراد بدون ارتودنسی آشنا کنیم شما می‌توانید برای بررسی انواع واتر جت یا آبفشان دندانی و آشنایی با قابلیت‌های آن‌ها از قسمت منو وارد “بهداشت دهان و دندان” در سایت سلامت پزشکی دیدن فرمایید و یا برروی کلمه بررسی و خرید واترجت دندانی کلیک کنید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان و تخصصی با تیم پشتیبانی فنی ما از طریق واتس اپ و تلفن در تماس باشید.

3 دیدگاه در “چرا هنگام ارتودنسی نباید از نخ‌دندان و مسواک استفاده کرد؟

  1. آیدا اسلامی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من از خودتون واترجت خریدم چون دندونام ارتودنسی هستش واقعا میتونم بگم مدلی که بهم معرفی کردین خیلی برام مفید بوده ممنون ازتون

  2. ساعد صارمی گفت:

    سلام من ارتودنسی دارم میشه راهنماییم کنید چه مدل واترجت بگیرم که هم الان استفاده کنم هم بعد از باز کردن ارتودنسی؟

    1. مهدی گفت:

      سلام دوست عزیز
      دو تا پیشنهاد میدن بهتون یکی دستگاه واترجت بی ول wi912 که شارژی و مسافرتی است و اگر دستگاه قوی تری بخواید و اینکه جایی برای نگهداری و قرارگیری دستگاه دارید پیشنهاد ما دستگاه واتر اسپلش ۵۱۰۱ هست.
      علت پیشنهاد ما بعد از کیفیت و کارآمدی دستگاه، وجود تعداد متنوع سری های دستگاه هست که هم در حین ارتودنسی و هم برای بعد از ارتودنسی بسیار کاربرد دارد. حتی میتوانید با بقیه اعضا خانواده با هم استفاده کنید.
      تشکر از پیام تون. اگر بازم نیاز به راهنمایی داشتید با همکاران ما از طریق واتس اپ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *