مجله سلامت پزشکی

واترجت دندانی چیست و مناسب چه کسانی است؟ + کاربرد آن

آبفشان دندانی چیست

اگر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید، احتمالاً حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید. اما، آیا میتوان کارهای بیشتری برای محافظت از دندان ها و لثه انجام داد؟ یا راه بهتری برای خارج کردن ذرات غذایی که به سختی قابل دسترس هستند، وجود دارد؟ بسیاری از افراد، از واترجت ها به عنوان جایگزینی برای نخ دندان‌های سنتی استفاده می‌کنند. اما آیا واقعا واترجت ها بهتر هستند؟ چه کسانی باید از واترجت ها استفاده کنند؟ سوال اساسی تر این که واترجت دندانی چیست؟ در ادامه این مقاله، به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

واترجت دندانی چیست؟

واترجت یا آبفشان دندانی، یک وسیله بهداشتی دهان و دندان خانگی هستند. از یک آب فشان یا واترجت دندانی برای حذف پلاک، ذرات غذا و باکتری‌ها از بین دندان‌ها و لثه استفاده می‌شود. نخ دندان کشیدن، بخش مهمی از روتین روزانه بهداشت دهان و دندان است. در حالی که مسواک زدن می‌تواند جرم ها و ذرات غذا را از سطح دندان پاک کند، نخ دندان می‌تواند به مکان‌هایی نفوذ کند که ما به وسیله مسواک، به آن‌ها دسترسی نداریم.

اگر پلاک‌ها طی مدت بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت برداشته نشوند، سخت می‌شوند و به جرم دندان تبدیل می‌شود. جرم‌های دندانی فقط توسط دندانپزشک باید برداشته شوند و علت اصلی بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه است. با نخ دندان کشیدن به میزان حداقل یک بار در روز می‌توانید از تشکیل پلاک و جرم جلوگیری کنید. در حالی که انواع مختلفی آب فشان وجود دارد، همه آن‌ها طراحی تقریبا مشابهی دارند و دارای یک مخزن، یک نازل مخصوص و یک موتور الکتریکی هستند که پمپ را تغذیه می‌کند. موتور و پمپ یک جریان آب تحت فشار ایجاد می‌کنند که مستقیما از نازل، بین دندان‌های شما عبور می‌کند. فشار آب به حذف تکه‌های غذا، پلاک‌ها، باکتری‌ها و رسوبات کلسیفیه معروف به تارتار کمک می‌کند.

واترجت دندانی چیست

توصیه هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از آب‌فشان ها:

  • مخزن آب‌فشان خود را با آب پر کنید.
  • سپس نوک آب‌فشان را در دهان خود قرار دهید.
  • آن را روشن کنید و شروع به تمیز کردن دندان‌ها کنید. دسته آبفشان را در زاویه ۹۰ درجه با دندان های خود نگه دارید و اسپری کنید.
  • از دندان‌های عقبی شروع کنید و در کل فضای دهان خود حرکت کنید. سعی کنید روی خط لثه، بالای دندان ها و نواحی بین هر دندان تمرکز کنید. فراموش نکنید که پشت دندان‌های خود را نیز تمیز کنید. هر چند لحظه یکبار مکث کوتاهی انجام دهید و نوک آب فشان را بین هر دندان نگه دارید.
  • فرآیند تمیز کردن دندان‌ها معمولاً ۲ دقیقه طول میکشد. پس از اتمام کار، آب اضافی را از مخزن خالی کنید تا باکتری‌ها در داخل آن رشد نکنند.

مزایای استفاده از واترجت دندانی

اگر لثه‌های شما حساس هستند یا سایر مشکلات مرتبط با لثه دارید یا دندان‌های خود را کامپوزیت یا لمینت کرده‌اید، استفاده از واترجت‌ها برای شما مفید است. واترجت یا آب‌فشان‌ها برای تمیز کردن براکت‌های ارتودنسی، تاج ها، بریج ها و سایر ایمپلنت های دندانی نیز عالی است.

نخ دندان کشیدن ممکن است برای لثه ها بسیار آسیب زننده باشد. یکی دیگر از مشکلات نخ دندان کشیدن روزانه، مشکلاتی در انجام صحیح آن است. روش صحیح نخ دندان کشیدن، این است که نخ دندان را به شکل C بسازید و مطمئن شوید که به درستی به تمام قسمت‌های دندان شما میرسد.

استفاده از آبفشان ها راحت تر از نخ دندان است. برای استفاده از آبفشان، لازم نیست که دستان خود را در دهان خود فرو کنید. همچنین، پس از اتمام کار، هیچ جرمی بر روی دندان‌ها باقی نمی‌ماند.

استفاده از واترجت، دندان‌ها و لثه‌ها را به طور کامل تمیز می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان استفاده از آبفشان و واترجت را به خصوص به افرادی که بیماری‌های لثه دارند، توصیه می‌کنند. آب‌فشان ها دندان‌های شما را عمیقا تمیز می‌کنند و هرگونه غذا یا پلاک موجود بین دندان‌ها را از بین می‌برند. همچنین، به کسانی که ارتودنسی دارند نیز توصیه می‌شود از آبفشان ها استفاده کنند زیرا در این صورت، نخ دندان کشیدن با نخ دندان معمولی ممکن است دشوار باشد. استفاده از آب فشان ها می تواند دندان‌های شما را در پشت سیم های ارتودنسی تمیز کند. این عمل هر ذره‌ای را که ممکن است بین دندان‌ها ایجاد شود را از بین می‌برد.

استفاده از واترجت سلامت لثه را بهبود می‌بخشد

بعد از آنکه متوجه شدیم واترجت دندانی چیست باید بدانیم این عمل به شما امکان می‌دهد پلاک و بقایای مواد غذایی را از قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است پاک کنید و می‌تواند از بیماری‌های مرتبط با لثه مانند التهاب لثه جلوگیری کند.

چرا از آب فشان برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنیم؟

طبق تحقیقات، امروزه بیش از ۹۰ درصد از مردم در ایالات متحده حداقل یک دندان پوسیده دارند. به همین دلیل ما به راه حل‌های بیشتری برای تمیز کردن دندان‌های خود به روش های مقرون به صرفه تر و معمولی نیاز داریم. استفاده از واترجت می‌تواند برای افرادی که اغلب بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، راه جایگزینی برای مراقبت از دندان‌هایشان فراهم کند و مزایای بسیاری را برای افراد داشته باشد، از جمله:

  • روشی آسان‌تر برای تمیز کردن دندان‌ها

آب‌فشان‌ها به دلیل فشار آب وارد شده از دستگاه، روش آسان‌تری را برای تمیز کردن بین دندان‌ها هستند. آبفشان ها برای کودکانی که عادت به نخ دندان کشیدن ندارند، افراد ناتوانی که در نخ دندان کشیدن مشکل دارند و افرادی که ارتودنسی دارند، می‌تواند روشی عالی باشد و از پوسیدگی دندان جلوگیری میکند.

واترجت چیست
  • تمیز کردن قسمت های غیرقابل دسترس

برای افرادی که دندان‌های نامرتب دارند، روش های سنتی نخ دندان کشیدن می تواند تمیز کردن دندان ها را دشوارتر کند و منجر به ایجاد دندان‌های پوسیده شود. آب‌فشان ها می‌توانند در بین نواحی که دسترسی به آن‌ها اغلب دشوار است راه پیدا کنند و برای افرادی که دندان‌های نامرتب دارند، رویکرد بهتری برای مراقبت از سلامت دهان و دندان‌شان فراهم کند.

  • محافظت در برابر بیماری های لثه

واترجت نه تنها فضای بین دندان ها را تمیز می کند، بلکه به از بین بردن جرم ها و باکتری های موجود در لثه نیز کمک می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهد. لثه‌ها می‌توانند به همان اندازه تحت تأثیر باکتری‌ها و پلاک‌ها قرار بگیرند و التهاب لثه می‌تواند در بلند مدت باعث بروز مشکلاتی در سلامتی مانند بیماری های قلبی و دیابت به دلیل ارتباط مستقیم دهان با بدن شود.

سخن پایانی: واترجت دندانی چیست و مناسب چه کسانی است؟

واترجت به طور کلی وسیله‌ای است که با فشار آب می‌تواند بین دندان و زیر لثه و فضاهایی که نخ دندان و مسواک دسترسی ندارد را تمیز می‌کند.

در صورتی که از بیماری‌های لثه‌ای رنج می‌برید یا دندان‌های خود را کامپوزیت یا لمینت یا ارتودنسی کرده‌اید، استفاده از آب‌فشان یا واترجت می‌تواند روش خوبی برای تمیز کردن دندان‌های شما باشد. اما عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که بر بهداشت دندان ما تأثیر می‌گذارند، مانند ژنتیک، شکل دندان‌ها، وضعیت قرارگیری آن‌ها.

نخ دندان کشیدن به صورت روزانه باید بخش جدایی ناپذیر از روال بهداشت دهان و دندان شما در منزل باشد و استفاده از آبفشان به میزان قابل توجهی موثرتر از نخ دندان سنتی است. آب‌فشان ها ملایم هستند و کمتر باعث تحریک لثه، التهاب و خونریزی می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند پاکت‌های پریودنتال در دهان را که مسواک و نخ دندان نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، تمیز کنند و راهی مؤثر برای همه افراد است.

1 دیدگاه در “واترجت دندانی چیست و مناسب چه کسانی است؟ + کاربرد آن

  1. الهام محمودی گفت:

    واتر جتی ک من استفاده میکنم واقعا تمام نکات گفته شده رو داره از خریدم راضی ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *