خرید آگاهانه

اهمیت و فواید دستگاه بخور سرد برای نوزاد

بخور-سرد-و-نوزاد

معمولا مدتی قبل از به دنیا آمدن نوزاد، خانواده‌ها دغدغه آماده کردن وسایل مورد نیاز قدم نو رسیده خود را دارند.

آیا تا به حال شده به فکر خریدن مرطوب کننده محیط برای نوزاد باشید؟ ما در این مقاله یکی از وسایل کاربردی و پر اهمیت را به شما معرفی می‌کنیم که برای نوزاد خیلی می‌تواند مفید و مهم باشد.

فواید دستگاه بخور سرد برای نوزادان

جلوگیری از خشکی پوست

نوزادان بین شش تا نه ماه در داخل مایع آمنیون در رحم مادر زندگی می‌کنند و چون محیط آنجا مرطوب هست زمانی که نوزاد از این محیط خارج می‌شود وارد دنیایی خشک و سرد شده که این باعث از بین رفت رطوبت پوست و خشکی پوست نوزاد می‌شود.

برای اینکه این مشکل حل شود و پوست نوزاد نرم و لطیف و مرطوب باشد پزشکان استفاده از دستگاه بخور سرد را توصیه می‌کنند تا بتوانید هوای اتاق نوزاد را مرطوب کرده و نوزاد آهسته با محیط جدید سازگار شود.

خشکی هوا و تماس لباس و پوست نوزاد بعضی مواقع ایجاد الکتریسیته ساکن و کلافه شدن نوزاد را به همراه دارد که با مرطوب شدن هوا برطرف خواهد شد.

جلوگیری از سرفه‌های خشک و تنفس راحت

گاهی ممکن است نوزاد شما سرفه‌های خشکی را تجربه کند یا به خاطر گرفتگی بینی به سختی نفس بکشد. برای نوزادان نمی‌توان از داروهای سرماخوردگی یا داروهای افراد بزرگسالان استفاده کرد. علت سرفه‌های خشک، کم بودن میزان و درصد رطوبت در هوایی است که نوزاد تنفس می‌کند که در نتیجه‌ی خشک شدن مجاری تنفسی است.

برای همین استفاده از بخور سرد مجاری تنفسی نوزاد را مرطوب و نرم کرده و طی مدت زمان کوتاهی سرفه‌ها کمتر و نفس کشیدن بهتر می‌شود.

جلوگیری از استرس مادر و خواب بهتر نوزاد

دستگاه بخور سرد رطوبت اتاق را متعادل می‌کند که در خواب بهتر نوزاد بدلیل خروپف نکردن، نداشتن خس خس سینه، تنفس راحت و کاهش استرس مادر به دلیل خواب راحت نوزاد خود تاثیر بسزایی دارد.

فواید بخور سرد برای نوزاد

تاثیر یون منفی در دستگاه بخور

یون‌های منفی همان اتم‌های اکسیژن هستند که با اختلاف یک الکترون بیشتر یا کمتر، یون و ذرات مثبت و منفی را می‌سازند.

افزایش یون مثبت در محیط باعث سردرد، بی حالی و سستی می‌شود. یون منفی با چسبیدن به ذرات آلوده و یون‌های مثبت موجود در هوا، باعث کاهش آلودگی‌ها و در نتیجه باعث شادابی و حس و تنفس بهتر می‌شوند.

بعضی از دستگاه‌های بخور سرد دارای ژنراتور یون منفی هستند که با باردار کردن ذرات موجود در هوا و چسبیدن ذرات به یون مثبت باعث جذب و از بین بردن بیشتر ویروس‌ها، گرد وغبار، باکتری، مواد حساسیت زا و دیگر آلودگی‌های موجود در هوا را دارد.

البته فرایند جذب و از بین بردن آلودگی‌های معلق در هوا با دستگاه بخور سرد یا رطوبت سازها انجام می‌شوند ولی با یون منفی این اتفاق سرعت و قدرت بیشتری پیدا می‌کند.

علت خشکی هوا

معمولا در زمستان بخاری و سیستم‌های گرمایشی باعث گرم و خشک شدن هوا و حتی در تابستان بخاطر استفاده از بعضی وسایل سرمایشی و تهویه هوا، رطوبت محیط کاهش پیدا می‌کند.

همچنین در کنار خشکی هوا و وجود گل و گیاه یا حیوانات خانگی در منزل باعث حساسیت نوزاد شما می‌شود. بخور سرد با کاهش آلرژن‌ها و مرطوب نگه داشتن محیط از ابتلای نوزاد شما به بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

انواع دستگاه بخور و رطوبت ساز

تکنولوژی اولتراسونیک یا بخور سرد

این دستگاه‌ها با کمک امواج فرا صوت پیوند مولکول‌های آب را می‌شکند و آب به صورت پودر در هوا پخش می‌شود و به آلرژن‌ها، میکروب‌ها و گردوغبار می‌چسبد و هوا را از آلودگی پاک می‌کند در نتیجه نوزاد ما شرایط بهتری خواهد داشت و از اتفاقات جبران ناپذیر در بلند مدت جلو گیری می‌کنیم.

دستگاه بخور گرم

در بخور گرم دو صفحه الکترود وجود دارد که در اثر جریان برق، گرما ایجاد کرده و تولید بخار داغ می‌کند.

خب شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که کدام نوع بخار برای استفاده نوزاد بهتر است. گرم یا سرد؟

اولین و مهم‌ترین اتفاق در دستگاه بخور گرم فراهم شدن شرایط رشد باکتری‌هاست زیرا باکتری برای رشد به گرما و رطوبت نیاز دارند در نتیجه آلودگی محیط افزایش پیدا می‌کند که استفاده کردن از بخور گرم را خطرناک می‌کند.

در دنیا و از نظر علم پزشکی این مدل دستگاه‌ها منسوخ شده‌اند. از دیگر عوامل استفاده نکردن از بخور گرم می‌توان به احتمال سوختگی با دمای بالا و مصرف زیاد برق اشاره کرد.

در حال حاضر بخور سرد با تکنولوژی اولتراسونیک از طرف پزشکان توصیه می‌شود و با توجه به توضیحات بالا، باعث تنفس بهتر، جلوگیری از خروپف در خواب، خس خس سینه، خواب راحت، داشتن پوستی نرم و لطیف، کم شدن ویروس سرماخوردگی پخش شده در محیط از مزایای استفاده از دستگاه بخور سرد است.

شاید اصطلاح دستگاه بخور سرد و گرم را هم شنیده باشید که این دستگاه‌ها همان بخور سرد هستند که برای جلوگیری از کاهش دمای اتاق با استفاده از یک گرم کن، بخار سرد خارج شده از دستگاه را ولرم می‌کند.

دستگاه بخور سرد و گرم را می‌توانید هر زمانی که نیاز داشتید در حالت سرد و یا گرم (ولرم) قرار دهید و توجه داشته باشید که خطرات دستگاه بخور گرم را هم ندارند.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با اهمیت و فواید استفاده از دستگاه بخور سرد و یون منفی برای نوزادان و کودکان آشنا کنیم.

شما می‌توانید با مراجعه به قسمت بخورهای سرد، اقدام به بررسی و خرید دستگاه بخور سرد کنید و از مزایای “سلامت پزشکی” بهره‌مند شوید.

اگر سوالی در ذهن شما است که به آن پاسخ داده نشده می‌توانید با کارشناسان فنی ما از طریق واتس اپ یا تماس تلفنی در ارتباط باشید.

برای سلامتیت کلیک کن

خرید آگاهانه یعنی سلامت پزشکی

1 دیدگاه در “اهمیت و فواید دستگاه بخور سرد برای نوزاد

  1. ایران رشیدی گفت:

    بچه من مخصوصا توی ۶ ماهه اول موقع خواب خیلی سرفه میکرد و سینه اش صدا میداد. پزشکش گفت باید براش دستگاه بخور سرد بذاریم و تا همسرم تهیه کرد بچه دیگه راحت خوابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *