مجله سلامت پزشکی

علت سرد شدن انگشتان دست و پا

1461939322 irannaz com

وقتی در یک روز سرد اقدام به بیرون رفتن می کنید ، احتمال دارد بیشترین سرما را در انگشتان خود احساس کنید این طبیعی است . حال اگر در دما های گرم تر انگشتتان احساسی مانند کوه یخ داشته باشد ممکن است نشانه ی چیزه دیگری باشد :

پدیده رینود

این اختلال یکی از علل شایع انگشتان سرد است . پدیده رینود شرایطی است که در آن تنگی عروق خون در انگشتان دست در واکنش به سرما یا استرس های عاطفی به وجود می آید .

بیماری های خود ایمنی

گاهی اوقات یک بیماری زمینه ای می تواند باعث پدیده رینود شود . لوپوس ، یک ناهنجاری که سیستم ایمنی به بافت های خودش حمله می کند . اسکلرودرمی یک بیماری که منجر به سخت و زخم شدن پوست و بافت های مرتبط می شود . آرتریت روماتوئید و دیگر اختلالات خود ایمنی می تواند به پدیده رینود منجر شود .

کم کاری تیروئید

اگر غده تیروئید شما به درستی کار نکند داشتن انگشتان یخ زده غیر معمول نیست . تیروئید زمانی که کم کار است بیشتر فعالیت های بدن آرام انجام می شوند و می تواند علائمی مانند خستگی ، یبوست ، افزایش وزن و احساس همیشه سرد بودن دست و پا را داشته باشید .

مشکلات گردش خون

گردش خون ضعیف باعث می شود مواد مغذی و غنی از اکسیژن در جریان خون کاهش یابد و پمپاژ قلب ضعیف شود . وقتی قلب نتواند خون کافی به سراسر بدن بفرستد دست و پا احساس سردی ، بی حسی ، سوزن سوزن شدن می کند .

کم خونی

این عارضه زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز خون ندارد و میزان هموگلوبین نیز در خون پایین است . در نتیجه کم خونی و کاهش سطح اکسیژن ممکن است سردی دست ها اتفاق بیفتد .

 

کمبود ویتامین B12

این ویتامین در گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر و دیگر مواد لبنی وجود دارد و در تشکیل سلول های قرمز خون موثر است . کمبود این ویتامین می تواند منجر به کاهش تولید سلول های قرمز خون و کم خونی پس از آن شود . کمبود ویتامین B12 یکی از علائم شایع سرد شدن انگشتان دست است .

استرس و اضطراب

در نتیجه استرس مزمن و اضطراب ، عروق خونی دچار انقباض شده و در نتیجه انگشتان دست و پا دچار سردی می شود .

دارو ها

داروهای بسیاری می تواند منجر به تنگ شدن عروقی خونی شود . بتابلاکرها ، برخی داروهای ضد سرطان ، داروهای میگرن ، داروی ضد احتقان بدون نسخه و … منجر به بروز سردی در انگشتان دست می شود .

سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در سیگار باعث تنگ شدن عروق خونی و ایجاد پلاک در شریان ها می شود . کاهش جریان خون در اندام ها نیز در نتیجه سیگار کشیدن منجر به سرد شدن انگشتان می گردد .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *