مجله سلامت پزشکی

روش های تغذیه در ماه رمضان

eftar

روش تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است ک لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و عصبی جلوگیری شود .
در تغذیه به طور کلی چهار فاکتور باید مورد توجه قرار گیرد :
زمان غذا خوردن
میزان غذا خوردن
چگونگی غذا خوردن
انتخاب نوع غذا

زمان غذا خوردن :
زمان غذا خوردن به سه مرحله سحر افطار وشام تقسیم میشود . یکی از موارد اشتباه غذایی تسریع غذا خوردن در سحر است که اثرش بعداز چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود مثل سنگینی معده ، عدم هضم طبیعی غذا در طول روز ، ترشی معده و در ادامه به ناراحتی معده منجر میشود . زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رخت خواب رفت .

میزان غذا خوردن :
یکی از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد این است که حجم غذا در کنترل نیست . حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد . حجم شام باید به نحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه باشد و مانعی برای خوردن غذا در وقت سحر نباشد .

چگونه غذا خوردن :
یکی از معضلات غذا خوردن خیلی افراد سریع غذا خوردن است . به هر دلیلی که باشد تاثیرات مضری بر روی معده می گذارد بنابراین با ارامش غذا خوردن خیلی در تامین سلامتی دستگاه گوارش موثر است .

انتخاب نوع غذا :
یکی دیگر از نکات مهم توجه به غذای مصرفی می باشد ، عواملی چون عدم اطلاع از موادغذایی ، قدرت هوس در انتخاب و… باعث انتخاب نادرست غذایی ما میشود . غذای انتخاب شده برای سحر ، افطار ، شام می بایست مواد لازمه ۲۴ ساعته بدن یعنی کربوهیدراتها ، چربی ، پروتئین ، فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی لازم را به بدن برساند .
موارد زیر در موقع سحری خوردن پیشنهاد میشود :
به جای اینکه معده خود را از چندین نوع غذا های پختنی پر کنید از میوه جات ، سبزی جات و نوشیدنی های سالم استفاده کنید .
جای نوشابه های مضر از چای های گیاهی برای تصفیه خون کلیه ها و شستن معده استفاده کنید .
از خوردن نمک تا حد امکان بپرهیزید .

غذای افطار نباید سنگین و حجیم باشد .
ابتدا با مقداری اب گرم و خرما خوردن را آغاز کنید .

شله زرد فرنی یا شیربرنج برای شروع افطار خوب است . اگر معده مرطوبی دارید مقداری از دارچین و سیاه دانه بریزید . برای کسانی که خشکی معده دارند سوپ جو همراه با آلو بخارا مناسب تر است .
برای کاهش عطش از شربت های سرکه شیره ، سکنجبین یا شربت ابلیمو در وعده های سحری یا افطار استفاده کنید .

از نیم ساعت پیش از افطار کمی از چهار مغز بادام ، گردو ، فندق و پسته را به اندازه یک قاشق بکوبید و ان را در یک لیوان شیر داغ بریزید و مخلوط را با عسل و خرما بعد از افطار میل کنید .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *