مجله سلامت پزشکی

راه‌های تمیز کردن و نگهداری کامپوزیت و لمینت که نمی‌دانید

نگهداری-کامپوزیت-و-لمینت

با گسترش تمایل افراد به انواع فعالیت‌های زیبایی و پیشرفت علم امروزه یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین فعالیت‌های زیبایی انجام کامپوزیت و لمینت دندان است که فرم و حالت و رنگ دندان را اصلاح و نقص ظاهری آن را برطرف می‌کند.

با این کار طرح لبخند شما تغییر می‌کند و بسیار زیبا می‌شود. فاصله بین دندان‌ها و بهم ریختگی و ترک و شکستگی دندان ازبین می‌رود و سفیدی جذابی را به ارمغان می‌آورد.

اما این زیبایی همیشگی نیست و اگر نتوانیم به درستی از کامپوزیت و لمینت استفاده و نگهداری کنیم عمر آنها کم میشود و یا حتی مجبور به هزینه و ترمیم دوباره آنها کنید. در این مقاله قصد داریم به شما راه‌های نگهداری کامپوزیت و لمینت را توضیح دهیم تا بتوانید زیبایی دندان خود را حس کنید.

کامپوزیت و لمینت یک سرمایه گزاری بلند مدت برای زیبایی و سلامت دندان است پس اهمیت دادند و جدی گرفتن تمیز کردن آن بسیار حیاتی و مهم است و حتی هزینه‌های مربوط به نگهداری و تمیز کردن آن هر چقدر باشد از هزینه‌های بیشتر و بالای ترمیم کامپوزیت و لمینت خیلی کمتر است.

کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

در چند سال اخیر همه ما با اصطلاح کامپوزیت و لمینت آشنا شدیم و میدانیم که برای زیبایی مشکلات دندان و اصلاح طرح لبخند به کار میروند ولی چه تفاوتی با هم دارند؟

کامپوزیت دندان میتواند با یک جلسه مراجعه به دندانپزشک کامل انجام شود و یک لایه از قبل ساخته شده با ماده چسبناک مخصوصی روی دندان‌ها میچسبند و هزینه کمتری نسبت به لمینت دارند.

لمینت دندان معمولا در دو جلسه انجام میشود که در جلسه اول یک لایه خیلی ظریفی از روی دندان فرد تراشیده می‌شود و بعد فرم دندان‌ها قالب گیری میشوند و قالب دندان به لابراتوار دندان سازی میرود و با توجه به قالب دندان شما روکش لمینت ساخته می‌شود و مختص خودتان است و درجلسه دوم مراجعه به دندانپزشک این لایه روی دندان شما میچسبد. لمینت بخاطر اختصاصی بودن روکش هزینه بیشتری دارد.

کامپوزیت-و-لمینت
چسباندن روکش کامپوزیت یا لمینت روی دندان

مقاومت لمینت بیشتر از کامپوزیت است ولی دلیل نمیشود مراقبت کمتری نیاز داشته باشد. هردو آنها به مراقبت زیادی نیاز دارند و باید به نکات زیر در طول مدت استفاده از کامپوزیت و لمینت توجه کامل داشته باشید.

مراقبت و نگهداری کامپوزیت و لمینت

  • اولین نکته در نگهداری کامپوزیت و لمینت در ارتباط بودن با دندان پزشک است که باید نهایت هر شش ماه یکبار شما را معاینه کند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی واکنش و درمان مناسب را انجام دهد.
  • مسواک زدن و استفاده مرتب از نخ دندان طول عمر کامپوزیت و لمینت را افزایش می‌دهد که بهترین راه نگهداری کامپوزیت و لمینت و بهداشت دهان استفاده از واترجت دندانی به جای نخ دندان است که باعث عدم تحلیل رفتن لثه میشود.
تمیز-کردن-کامپوزیت-و-لمینت
تحلیل و عقب رفتن لثه در نگهداری اشتباه کامپوزیت و لیمنت
  • همه روکش‌ها به فشار حساس هستند و نباید از آنها برای باز کردن در قوطی و دیگر وسایل، جویدن ناخن و مداد و اجسام سخت دیگر استفاده کرد.
  • زمانی که روکش‌های کامپوزیت و لمینت را دارید نباید خوراکی‌های سخت مانند آجیل و یخ و هویج خام و میوه سفت و دیگر خوراکی های سخت را مصرف کنید. پیشنهاد “سلامت پزشکی” این است که قبل از مصرف آنها را خرد و به تکه‌های کوچک تبدیل کنید.
  • روکش ها به راحتی تغییر رنگ میدهند پس برای نگهداری کامپوزیت ولمینت خود باید خوراکی‌های رنگی مانند چای و قهوه، خوراکی‌هایی با رنگ خوراکی زیاد، شراب، میوه‌های رنگی مثل توت‌ها، سس‌های رنگی، نوشابه، شکلات و… ترک یا کمتر مصرف کنید تا رنگ روکش‌ها دیرتر زرد و قهوه‌ای شود.
    در صورت تغییر رنگ روکش‌ها تنها راه تعویض آنهاست. برای نوشیدنی‌های رنگی که نمی‌توانید از آنها بگذرید بهترین راه استفاده از نی است تا کمترین تماس را با دندان و روکش داشته باشند.
  • توجه داشته باشید روکش‌ها از پوسیدگی دندان جلوگیری نمیکند پس بهداشت دهان و دندان در این دوران بسیار حائز اهمیت است.
  • بعد از خوردن غذا، مخصوصا غذاهای رنگی حتما آب بنوشید تا کمترین تاثیر و تغییر رنگ را برروی روکش‌ها داشته باشند.
  • استفاده از مسواک با فرچه نرم پیشنهاد “سلامت پزشکی” است اما شما حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا کمترین آسیب به لثه و دندان شما وارد شود.
  • از فشردن دندان‌ها را روی هم خودداری کنید و اگر در خواب دندان قروچه می‌کنید حتما از محافظ دندان استفاده کنید.
  • یک نکته مهم که شاید در بحث نگهداری کامپوزیت و لمینت کمتر به آن توجه میشود عدم استفاده الکل و نوشیدنی‌های الکلی است. الکل می‌تواند چسب رزینی روکش‌ها را شل کند و به مرور زمان باعث کنده شدن روکش کامپوزیت یا لمینت شود.
    توجه داشته باشید که بعضی از خمیر دندان‌ها و دهان شویه ها حاوی مقادیری الکل در ترکیب خود هستند که نباید از آنها استفاده کنید در نتیجه قبل از مصرف اینگونه مواد حتما ترکیبات آن را چک کنید.
  • استفاده از سیگار و قلیان عمر روکش را کم کرده و به تغییر رنگ و زرد شدن روکش دندان کمک می‌کند.

چرا بهترین و راحت‌ترین راه نگهداری کامپوزیت و لمینت، استفاده از واترجت دندانی است؟

واترجت یا آبفشان ها با فشار آب بین دندان و فضای بین لثه و کامپوزیت یا لمینت را که به وسیله هیچ نوع مسواک و نخ دندانی تمیز نمیشود را، تمیز میکنند. این کار به کاهش التهاب لثه به خصوص در زمان اولیه انجام کامپوزیت و لمینت کمک می‌کند و در بلند مدت باعث عدم تحلیل و عقب رفتن لثه میشود.
عقب رفتن لثه علاوه بر از بین رفتن لثه باعث نمایان شدن فاصله بین کامپوزیت یا لمینت و لثه می‌شود که باید با مراجعه به دندانپزشک در کامپوزیت روکش تعویض شود و در لمینت دوباره قالب گیری و ساخته شود. همه این مشکلات با استفاده منظم و روزانه از دستگاه واترجت دندانی قابل پیشگیری است.

واترجت-و-نگهداری-کامپوزیت-و-لیمنت
تمیز شدن فضای بین لثه و دندان و روکش با کمک واترجت دندانی

واترجت دندانی با کمک فشار آب و بدون هیچ ماده شوینده مخصوصا شوینده‌های حاوی الکل که باعث کنده شدن روکش می‌شود دندان را تمیز میکند.

در دهان و دندان همه انسان ها روی دندان جرم ایجاد می‌شود که با مسواک و دربین دندان با نخ دندان از بین میرود ولی هیچ موقع به فضای زیر لثه توجه نمیکنیم. این فضا که در افراد استفاده کننده از کامپوزیت و لمینت و ایمپلنت و… بیشتر است باعث پوسیدگی دندان اصلی می‌شود. برای همین توصیه همه دندان پزشکان به استفاده مداوم از واترجت هاست.

حتی به تازگی دندان پزشکان به عنوان جایگزین نخ دندان توصیه می‌کنند همه افراد از واترجت های دندانی استفاده کنند.

کلام آخر

اگر کامپوزیت و لمینت انجام داده اید یا قصد انجام آن را دارید برای نگهداری و طول عمر آنها بعد از رعایت موارد بهداشتی حتما از مسواک و واترجت ها استفاده کنید. توصیه به نخ دندان خیلی فایده ندارد زیرا خود باعث ایجاد التهاب و عقب رفتن لثه میشود و آسیب جدی به دندان و لثه و روکش ها دارد.

توصیه می‌شود همه افراد بخصوص افرادی کامپوزیت و لمینت دارند حتما از دستگاه‌های واترجت یا آبفشان دندانی استفاده کنند تا علاوه بر سلامت دندان خود و روکش‌ها از هزینه مجدد در کوتاه مدت برای تعویض کامپوزیت و لمینت خود جلوگیری کنند.

اگر در این رابطه تجربه ای دارید بسیار خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگران از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.

هم چنین اگر قصد خرید بهترین واترجت با قیمت ارزان و مناسب را دارید می‌توانید از فروشگاه اینترنتی سلامت پزشکی قسمت دسته بندی بهداشت دهان و دندان یا استفاده از قسمت جستجو اقدام کنید و یا برروی خرید واترجت دندانی کلیک تا وارد صفحه مربوطه شوید.

برای سوال یا مشاوره رایگان با کارشناسان و مشاورین ما از طریق واتس اپ و تماس تلفنی در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *