مجله سلامت پزشکی

پوکی استخوان چیست ؟

326

پوکی استخوان چیست ؟

پوکی استخوان بیماری است که کاهش تراکم استخوان ، کاهش استحکام آن و در نتیجه ضعیف و سست شدن استخوان ها را به بار می آورد .

این بیماری منجر به استخوان های سوراخ سوراخ غیر نرمالی می شود که می توان مانند اسفنج آن ها را فشار داد .

استخوان هایی که دچار پوکی استخوان شده اند با کوچکترین آسیب دیدگی می شکنند آسیب دیدگی هایی که در حالت عادی باعث شکستگی نمی شدند .

پوکی استخوان در زنان شایع تر است . سفید پوست ها ، داشتن اندام باریک ، سابقه پوکی استخوان در خانواده ، مصرف بیش از حد مواد الکلی ، ورزش نکردن ، رژیم غذایی کم کلسیم و یائسگی زود رس احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد ‌.

اگر دچار پوکی استخوان هستید با داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از درمان گیاهی که ویتامین D و کلسیم را برای شما تامین کند باعث استحکام و سلامت استخوان ها شوید .

عکسبرداری با اشعه X باعث تشخیص پوکی استخوان می شود . آزمایش DXA نیز عموما تراکم استخوان در لگن ، ستون فقرات و ساعد را می سنجد .

درمان شامل آموزش در مورد مصرف مواد غذایی ، ورزش و دارو می باشد .

تحرک داشتن باعث سالم نگه داشتن استخوان ها و عضلات می شود .

همچنین باید سبک زندگی خود را تغییر دهید مثلا یاد بگیرد چگونه در زندگی روزمره از زمین خوردن و شکستگی اعضای بدن جلوگیری کنید .

مردان و زنان که بین ۱۵ تا ۵۰ سال سن دارند روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند . در صورتی که نمیتوانید با رژیم غذایی کلسیم مورد نیاز را تامین کنید از مکمل های کلسیم استفاده کنید .

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *