مجله سلامت پزشکی

فاویسم چیست ؟

tftygy

فاویسم چیست ؟

خستگی ، ضعف شدید ، رنگ پریدگی ، کم خونی ، زردی و نشانه هایی شبیه هپاتیت علائم بیماری بهاری که به بیماری باقلایی نیز شهرت دارد .

فاویسم در زیر گروه بیماری های عفونی قرار می گیرد ، در همه افراد به خصوص کودکان باید جدی گرفته شود چرا که کم خونی ناشی از این بیماری می تواند آسیب جدی به کبد و کلیه وارد کند .

این بیماری همزمان با فصل عرضه باقلای سبز در افرادی که زمینه مساعد بیماری را دارند شیوع می یابد .

تحقیقات نشان داده این بیماری زمینه ارثی داشته و به طور قطعی قابل درمان نیست . همچنین گفته می شود اگر بیماری به صورت ناشناخته باقی بماند خطرناک خواهد بود .

فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از آنزیم های گلبول قرمز ایجاد می شود . این بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در مردان دیده می شود .

کمبود آنزیم G6PD باعث حساسیت بی رویه گلبول قرمز نسبت به عوامل مخرب داخل سلولی می شود . گاهی وقتی نوزادی به دنیا می آید دلیل زردی وی کمبود این آنزیم است و همچنین گلبول های قرمز به جای عمره ۱۲۰ روزه عمرشان به ۱۲ روز کاهش پیدا می کند .

نه تنها باقلا بلکه برخی از دارو ها مانند آسپرین با دوز بالا ، دارو های ضد مالاریا ، آنتی بیوتیک ها و غیره تشدید کننده های فاویسم هستند .

باقلا از نظر طبیعت سرد است ولی گل باقلا گرم است . دم کرده گل باقلا برای دفع سنگ کلیه مفید است . مخلوطی از باقلا پودر شده به همراه روغن بادام و کمی قند برای سرفه و خراش های گلو مفید است .

علائمی فاویسمی به صورت کم خونی شدید ، اسهال و استفراغ ، تهوع ، زردی سفیده چشم ، زردی پوست و خونی شدن رنگ ادرار خواهد بود .

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *