مجله سلامت پزشکی

HPV چیست ؟

201751135842679190a

سرطان دهانه رحم یا HPV چیست ؟

سرطان دهانه ی رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است . این ویروس که به آن HPV گفته می شود ، شایع ترین عفونت مقاربتی است .

بیش از ۴۰ نوع از این ویروس وجود دارد که می تواند بر دستگاه تناسلی خانم ها و آقایان اثر بگذارد و این انواع می تواند دهان و گلو را نیز درگیر کند .

متاسفانه اکثر بیماران آلوده از بیماری خود اطلاع ندارند . معمولا از راه تماس جنسی به خصوص تماس تناسلی یا مقعدی منتقل می گردد همچنین از طریق تماس جنسی دهانی نیز منتقل می شود .

تعدادی از انواع HPV تناسلی عامل ایجاد زگیل تناسلی می شوند و تعدادی دیگر می توانند سلول های طبیعی را غیر طبیعی نموده و سبب سرطان شوند . انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شود با انواعی که سبب سرطان می شود متفاوت است .

زگیل های تناسلی معمولا به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برآمدگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود . زگیل ها ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از تماس جنسی با فرد آلوده ظاهر شوند .

سرطان دهانه رحم معمولا تا مرحله پیشرفته علائم ندارد به همین دلیل خانم ها به طور مرتب باید برای سرطان دهانه رحم غربالگری شوند .

راهی قطعی برای دانستن این نکته که کدام افراد مبتلا به ویروس ، گرفتار سرطان می شوند وجود ندارد . اما افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف توان کمتری برای جنگیدن با این ویروس و مشکلات ناشی از آن دارند .

واکسن

واکسن های HPV برای دختران و پسران ۱۱ یا ۱۲ ساله توصیه می شود . زیرا پاسخ ایمنی آن ها به این واکسن بهتر از مردان و زنان مسن تر است .

مراقبت جنسی

استفاده از کاندوم خطر ابتلا به این ویروس و بیماری های ناشی از آن را کاهش می دهد . چون کاندوم تمام نواحی را پوشش نمی دهد آن نواحی می تواند آلوده به ویروس شود به خاطر همین کاندوم نمی تواند محافظت کامل ایجاد کند . بهترین راه محافظت داشتن رابطه وفادارانه با یک نفر و پرهیز از داشتن شرکای جنسی است .

درمان

متاسفانه درمانی برای خود ویروس HPV وجود ندارد اما برای بیماری های ناشی از آن درمان هایی وجود دارد .

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *