مجله سلامت پزشکی

حساسیت ، عدم تحمل حساسیت : تفاوت چیست و چرا اهمیت دارد؟

unnamed

حساسیت ، عدم تحمل حساسیت : تفاوت چیست و چرا اهمیت دارد؟


احتمال اینکه شما یا شخصی که می شناسید علائم ناخوشایندی را بعد از غذا یا میان وعده تجربه کرده باشد اشنا باشید. شاید شما تا حدودی عطسه ، خس خس سینه ، بثورات ، مه شکن ، درد مفاصل ، حالت تهوع ، نفخ ، اسهال یا علائم دیگری را تجربه کرده باشید. این ممکن است باعث شود تا شما اعتقاد داشته باشید که آلرژی غذایی دارید. اما همچنین ممکن است که شما عدم تحمل غذایی ، بیماری سلیاک یا حساسیت غذایی داشته باشید. این مهم است ، زیرا برخی از واکنش ها می توانند فقط آزار دهنده و تهدید کننده زندگی باشند.

عدم تحمل مواد غذایی

عدم تحمل غذا بیشتر به عدم توانایی پردازش یا هضم برخی غذاها اشاره دارد. به نظر می رسد شایع ترین واکنش غذایی عدم تحمل لاکتوز است. هرچه پیرتر می شویم ، توانایی ما در هضم لبنیات کاهش می یابد. به این دلیل که با افزایش سن ، روده ما از آنزیم (لاکتاز) که لاکتوز را پردازش می کند ، (یک نوع قند موجود در شیر و لبنیات است ). در نتیجه ، می تواند باعث نفخ معده ، التهاب و اسهال شود. تحقیقات نشان داده است که فقط در حدود ۳۵٪ از افراد در سراسر جهان می توانند لاکتوز را بیش از هفت یا هشت سالگی هضم کنند.

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری جدی نیست ، اما می تواند کاملاً ناراحت کننده باشد. جلوگیری از فرآورده های لبنی راهی مطمئن برای جلوگیری از علائم است. برخی مانند شیر ، نسبت به بقیه مانند ماست و پنیر باعث ایجاد علائم شدیدتری می شوند. مکمل های آنزیم بدون نسخه لاکتاز نیز می تواند کمک کند.

حساسیت غذایی

هنگامی که یک فرد واکنش آلرژیک واقعی ایجاد کرد ، یک واکنش شدید سیستم ایمنی بدن در برابر یک ماده به ظاهر بی ضرر – در این مورد ، یک مشکل شدیدتر اتفاق می افتد. مثال کلاسیک ، دشواری تهدید کننده زندگی برای تنفس و فشار خون پایین در اثر قرار گرفتن در معرض بادام زمینی یا غذاهای دریایی است. آلرژی های غذایی می توانند در هر زمان از زندگی ما ، حتی در بزرگسالی بزرگتر ظاهر شوند.
اگر فکر می کنید ممکن است حساسیت غذایی داشته باشید ، آزمایش و درمان آلرژی را در نظر بگیرید ، به خصوص اگر علائم شما شدید باشد (بثورات قابل توجه ، احساس بیرون رفتن ، تورم صورت و مشکلات تنفسی).

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک حدود ۱٪ از جمعیت غربی را درگیر می کند. در این شرایط خود ایمنی ، خوردن گلوتن یک واکنش التهابی پیچیده را آغاز می کند که می تواند افراد مبتلا به سلیاک را بسیار بیمار کند. بیماری سلیاک یک حساسیت واقعی نیست؛ خوردن گلوتن یک بار یک مشکل فوری برای زندگی ایجاد نمی کند. اما ، طولانی بودن و مداوم خوردن می تواند باعث اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه شود.

جلوگیری از گلوتن تنها راه حل این مشکل است. گلوتن در انواع غلات از جمله گندم ، جو ، سمولینا ، بلغور و فارینا یافت می شود. بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی گلوتن نیز هستند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک همچنین باید مراقب آلودگی متقاطع باشند ، هنگامی که یک ماده غذایی بدون گلوتن با یک ماده غذایی حاوی گلوتن در تماس باشد.

حساسیت غذایی

پس از خوردن غذاهای خاص ، بخش اعظمی از جمعیت علائمی را تجربه می کنند که به عدم تحمل مواد غذایی ، آلرژی غذایی یا بیماری سلیاک مربوط نمی شود. به این موارد به حساسیت غذایی گفته می شود. اگرچه پیرامون آنچه که دقیقاً در بدن فرد با حساسیت غذایی اتفاق می افتد ، اختلاف نظر وجود دارد ، اما به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض غذاهای خاص ممکن است یک واکنش ایمنی ایجاد کند که علائم زیادی ایجاد می کند. علائم تهدید کننده زندگی نیستند ، اما می توانند کاملاً مختل کننده باشند و درد مفاصل ، درد معده ، خستگی ، بثورات  را شامل می شوند. گلوتن احتمالاً شناخته شده ترین ماشه حساسیت های غذایی است.

بهترین ابزاری که برای شناسایی حساسیت های غذایی داریم ، فرایندی است از مشاهده دقیق و آزمایش. از بین بردن برخی از غذاهای خاص به اعتقاد برخی دو تا چهار هفته از رژیم غذایی ، تجدید مجدد آنها یک به یک و تماشای علائم ، استاندارد فعلی طلا برای مشخص کردن مواردی است که می تواند باعث ایجاد علائم شود. این رژیم به اصطلاح “حذف” فن آوری بالایی ندارد و بسیار عالی است. یک پزشک یا متخصص تغذیه می توانند راهنمایی هایی را برای انجام یک رژیم از بین بردن ارائه دهند و می تواند به شما در درک محدودیت ها و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک کند. از بین بردن برخی از غذاها می تواند به دفع علائم نامطلوب کمک کرده و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

واکنش های غذایی به ویژه حساسیت ها نیز می توانند با گذشت زمان از بین بروند. بدن ، سیستم ایمنی بدن و میکروبیوم روده ما به طور مداوم در حال تغییر است و آنچه ممکن است امروز خوب نباشد ممکن است خوب باشد که بعداً در زندگی وجود داشته باشد. در بعضی مواقع ، شما می توانید مقادیر کمی از غذایی را که به آن حساس بوده اید ، مجدداً معرفی کنید تا ببینید چه چیزی ممکن است تحمل کنید.

اگرچه واکنشهای غذایی معمول هستند ، اما درک آنها می تواند چالش برانگیز باشد. شناسایی علت می تواند دشوار و وقت گیر باشد ، اما ارزش وقت و تلاش را دارد. هنگامی که مشکل را شناسایی کردید و مواد غذایی یا غذاهایی که باعث آن می شوند ، یک متخصص تغذیه یا پزشک می تواند به شما در تهیه کامل ترین رژیم غذایی برای شما بی خطر کمک کند.

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *