مجله سلامت پزشکی

بیماری هموفیلی چیست ؟

blood

بیماری هموفیلی چیست ؟

هموفیلی نوعی بیماری ارثی است که در آن خون در محل بریده شده بند نمی آید و این بیماری بیشتر در مردان مشاهده می شود .
همو به معنی خون ، فیلی به معنی تمایل به سمت چیزی داشتن است .

وقتی فردی دچار خونریزی می شود سلول های چسبنده در خون که پلاکت های خونی نامیده می شوند به قسمتی که دچار خونریزی شده رفته و آن منفذ را می بندند . بدن ما ۱۲ عامل لخته کردن دارد که باهم کار می کنند ، پایین بودن عامل ۸ و ۹ باعث بروز هموفیلی می شود .

انواع هموفیلی

هموفیلی نوع A که کمبود فاکتور ۸ می باشد .
هموفیلی نوع B کمبود فاکتور ۹ می باشد .

علایم شایع

علایم اولیه هموفیلی خونریزی های طولانی پس از خراش های کوچک است . این خونریزی های کوچک باعث مرگ نمی شود ولی به تدریج پیشرفت نموده علایم‌ شدید تری از قبیل خونریزی های دردناک داخل مفصلی مانند مفصل زانو ایجاد خواهد کرد .

از دیگر علایم شایع : کبودی هایی با تعداد غیر طبیعی ، خون دماغ هایی که بند نمی آید ، خونریزی بسیار از گزیدن لب یا پر کردن دندان ، خون در ادرار

اگر مبتلا به هموفیلی هستید زندگیتان کاملا عادی خواهد بود . ورزش برای نوجوانان مبتلا به هموفیلی اهمیت زیادی دارد زیرا باعث قدرتمند شدن عضلات شده و خونریزی را کاهش می دهد . شنا و دوچرخه سواری ورزش های بسیار مناسبی هستند چون فشار چندانی بر عضلات وارد نمی کنند و ورزش هایی مثل فوتبال ، بوکس ، چوگان و هاکی برای شما ممنوع می باشد چون احتمال آسیب بیشتر است .

هرگاه شخص مبتلا به هموفیلی دچار خونریزی شدید و طولانی شود تقریبا تنها درمانی که موثر است تزریق فاکتور انعقادی شماره ۸ خالص است .
بسیاری از بیماران پس از مدتی به دلایلی مانند تولید آنتی بادی های خنثی کننده قادر به مصرف فاکتور ۸ انسانی نیستند و باید از نوع حیوانی آن استفاده کنند .

مرد ها و زنان هر کدام ۲۳ کروموزوم دارند . زن ها دو کروموزوم X و مرد ها یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند . هموفیلی اختلال ژنتیکی مربوط به کروموزوم X است و این یعنی از مادر به پسر منتقل می شود .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *