مجله سلامت پزشکی

بیماری صرع چیست ؟

535173 418

بیماری صرع چیست ؟

تشنج در واقع اختلال گذرای عملکرد مغزی است که در اثر تخلیه غیر طبیعی در سلول های عصبی مغز رخ می دهد .

زمانی که فرد بدون هیچ عاملی مانند افت قند خون ، تب ، کمبود کلسیم و … مکررا دچار حملات تشنج شود می گویند دچار صرع یا اپی لپسی شده است .

در مواردی که تشنج در اثر عامل برانگیزاننده رخ دهد مانند افت قند خون و …با رفع علت آن حملات تشنج متوقف می شود ولی اگر بعد از رفع عوامل باز هم تکرار شود آن موقع بیماری صرع مطرح می شود .

اقدامات اولیه در فردی که دچار تشنج شده است :

بهتر است بیمار را به یک سمت بخوابانید و سرش را همسطح یا پایین تر از بدنش قرار دهید تا مسیر تنفسی اش باز باشد . برخی افراد فکر میکنند باید جسمی را در دهان فرد بگذارند تا مانع از گاز گرفتن زبان شود . تجربه نشان داده این اتفاق بسیار نادر است گذاشتن جسم در دهان فرد به علت انقباض فک می تواند باعث شکستگی دندان شود .

صرع کوچک

در کودکان شایع است باعث می شود کودک به مدت چند ثانیه مات و مبهوت بماند . به طوری که کودک در آن چند ثانیه واکنشی به صدا کردن ، تکان دادن ، بغل کردن و … نشان نمی دهد .

صرع نوجوانی

این نوع تشنج با حالت گیجی بروز می کند به این ترتیب که ارتباط فرد با محیط قطع شده و حرکاتی مانند ملچ و مولوچ کردن ، ور رفتن با لباس یا خودکار و … از خود نشان می دهد .

صرع بزرگ

در صرع بزرگ فرد بدون هیچ هشدار یا علائم قبلی به طور ناگهانی دچار سفتی عضلانی شده و نقش زمین می شود . بعد از چند ثانیه فرد شروع به تکان های غیر ارادی می کند که مدت یک یا دو دقیقه طول می کشد .

آقایان و خانم های جوانی که مبتلا به بیماری صرع هستند نگران ازدواج و عواقب بعدی آن نباشند .

در برخی بیماران عواملی مثل بی خوابی ، گرسنگی طولانی ، استرس ، الکل و برخی غذاهای سرد و افزایش درجه حرارت در تشدید حملات موثر باشد .

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *