مجله سلامت پزشکی

کنترل استرس امتحان

669034 418

آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چرا از امتحان می ترسید ؟ با فرا رسیدن ایام امتحانات ، دلهره دانش اموزان هم شروع می شود . آنان در هر سن وسالی که باشند باز هم دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند . گروهی از دانش اموزان عصبانی ، افسرده ، پریشان ، ناراحت و مضطرب می شوند .
داشتن کمی اضطراب و دلهره در ایام امتحانات امری طبیعی است چرا که موجب انگیزه برای یادگیری و موفقیت می شود .

* اضطراب امتحان :

اضطراب امتحان ، حالت تشویش و نگرانی ناخوشایندی است که اغلب دانش اموزان و دانشجویان بدان مبتلا می شوند و گاهی این اضطراب با سردرد ، سرگیجه ، دل درد ، حالت تهوع و تپش قلب همراه میشود .
دلیل اصلی اضطراب همیشه کم کاری ، تنبلی ویا عدم تسلط بر محتوای درس ها نیست بلکه گاهی دانش اموزان موفق ، با انگیزه و درس خوان هم دچار اثار منفی اضطراب امتحان می شوند .

باورهایی که موجب اضطراب دانش اموزان از امتحان میشود مانند :

اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست می دهم .
کاش اول سال همه درس ها را به طور کامل می خواندم .
به طور حتم کمترین نمره کلاس نصیب من خواهد شد .

برای مقابله با چنین طرز فکرهایی باید بلافاصله شروع به نوشتن و خواندن درس هایش کند . نباید اجازه دهد چنین تفکراتی مانع مطالعه و یاد گیری ان ها شود .
* والدین و مربیان هم می توانند با به کار بردن روش های زیر در کاهش استرس موثر باشند :
انجام تکالیف درسی و تمرین حل کردن باید از اول سال تحصیلی با جدیت دنبال شود .
هرگونه سخت گیری و تنبیه به دلیل نگرفتن نمره های عالی باعث تشدید اضطراب در ان ها میشود .
هیچ گاه تفاوت های فردی بین کودکان را نادیده نگیرید و ان ها را باهم مقایسه نکنید .

* روش های صحیح مطالعه :
گام اول تنظیم برنامه درسی مناسب است . برنامه ریزی درست باعث می شود دانش اموز وقتش را با دقت بیشتری بین درس هایش تقسیم کند .
در هنگام مطالعه باید توجه داشت از شیوه تک درسی استفاده نشود چون برای خود دانش اموز هم خسته کننده میشود .

هنگام مطالعه درس های حفظ کردنی بهتر است از شیوه های زیر هم کمک گرفت :
موضوع درس را خلاصه کنید .
پرسش هایی از متن درس در آورید .
نکات کلیدی را یادداشت کنید .

* روش های کاهش استرس قبل از امتحان :

توجه به تغییرات فیزیکی بدن و تغییرات روانی حاصل از اضطراب می تواند دانش اموز را نسبت به پاسخ های روانی و جسمانی خود هوشیار کند .

خواب کافی می تواند از شدت استرس امتحان کم کند . اغلب دانش اموزان به ۶و۷ساعت خواب احتیاج دارند .

تغذیه مناسب هم تاثیر مستقیمی بر عملکرد تحصیلی دانش اموزان می گذارد . دانه های مغز دار سرشار از منیزیم است و کمبود ان منجر به ناتوانی یاد گیری می شود .

ورزش مناسب موجب کاهش تنش های عصبی واسترس میشود .

* روش های رفع استرس در روز امتحان :
سعی کنید زود تر از ساعت گفته شده در محل باشید
وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید
یادداشت های خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید قبل امتحان ان ها را مرور کنید
اگر فکر میکنید خیلی عصبی و مضطرب هستید بهتر است یکی دو دقیقه کاملا ارام بنشینید تا ارامش بگیرید

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.