مجله سلامت پزشکی

همه چیز درباره ی زگیل تناسلی (HPV)

Womens Health and Menopause Center Understanding Genital Warts

همه چیز درباره ی زگیل تناسلی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین عفونت مقاربتی است. برخی از اثرات بهداشتی ناشی از HPV توسط واکسن های HPV قابل پیشگیری هستند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. برخی از انواع می توانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی از جمله زگیل تناسلی و سرطان شوند. اما واکسن هایی وجود دارند که می توانند از بروز این مشکلات بهداشتی جلوگیری کنند.

شیوع HPV چگونه است؟

با داشتن رابطه جنسی واژینال ، مقعد یا دهانی با شخصی که ویروس دارد ، می توانید HPV دریافت کنید. این شایع ترین در طی رابطه جنسی واژن یا مقعد است. HPV را حتی درصورت آلوده بودن فرد بدون علامت یا علائم می توان از آن عبور داد.
هرکسی که از نظر جنسی فعال باشد می تواند HPV را دریافت کند ، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید. شما همچنین می توانید سال ها بعد از برقراری رابطه جنسی با شخصی که مبتلا شده است ، علائم ایجاد کنید.

آیا HPV باعث مشکلات سلامتی می شود؟

در بیشتر موارد ، HPV به تنهایی از بین می رود و هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی کند. اما وقتی HPV از بین نرود ، می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند زگیل تناسلی و سرطان شود.
زگیل های تناسلی معمولاً به عنوان یک برجستگی کوچک یا گروهی از برآمدگی در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. آنها می توانند کوچک یا بزرگ ، بلند یا مسطح یا شبیه گل کلم باشند. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی معمولاً می تواند با نگاه به ناحیه تناسلی ، زگیل را تشخیص دهد.

آیا HPV باعث سرطان می شود؟

HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطانها از جمله سرطان روده ، واژن ، آلت تناسلی یا مقعد شود. این بیماری همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانی).
هیچ راهی برای دانستن اینکه افرادی که مبتلا به HPV هستند مبتلا به سرطان یا سایر مشکلات بهداشتی هستند ، وجود ندارد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (از جمله کسانی که دارای HIV / AIDS هستند) ممکن است توانایی مقابله با HPV را نداشته باشند. همچنین ممکن است آنها از HPV به مشکلات سلامتی مبتلا شوند.

اگر از نظر جنسی فعال هستید

هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم لاتکس استفاده کنید. این می تواند شانس ابتلا به HPV را کاهش دهد. اما HPV می تواند مناطقی را که تحت پوشش کاندوم قرار ندارند آلوده کند – بنابراین ممکن است کاندوم کاملاً از ابتلا به HPV محافظت نکند.در یک رابطه متقابل یکدست باشید – یا فقط با کسی که فقط با شما رابطه جنسی برقرار کرده رابطه جنسی برقرار کنید.

چه کسی باید واکسینه شود؟

واکسیناسیون HPV در ۱۱ یا ۱۲ سالگی توصیه می شود (یا می تواند از ۹ سالگی شروع شود) و برای همه افراد از سن ۲۶ سالگی ، در صورتی که قبلاً واکسینه نشده باشند.

واکسیناسیون برای همه افراد بالاتر از ۲۶ سال توصیه نمی شود. با این حال ، برخی بزرگسالان در سنین ۲۷ تا ۴۵ سالگی که هنوز واکسینه نشده اند ، ممکن است تصمیم بگیرند که واکسن HPV را پس از صحبت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود در مورد خطر آنها در مورد عفونت های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون دریافت کنند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی سود کمتری دارد. در هر سنی ، داشتن یک شریک جنسی جدید یک عامل خطرزا برای ابتلا به عفونت HPV جدید است. افرادی که در حال حاضر در یک رابطه طولانی مدت و متقابل همجنسگرا قرار دارند ، احتمالاً به عفونت HPV جدید مبتلا نخواهند شد.

چگونه می دانم HPV دارم؟

آزمایشی برای یافتن وضعیت HPV در فرد وجود ندارد. همچنین ، آزمایش HPV تأیید نشده ای برای یافتن HPV در دهان یا گلو وجود ندارد.

آزمایش HPV وجود دارد که می تواند برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده شود. این آزمایشات فقط برای غربالگری در زنان ۳۰ سال و بالاتر توصیه می شود. آزمایش HPV برای غربالگری مردان ، نوجوانان یا خانمهای زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود.

اکثر مبتلایان به HPV نمی دانند که به این ویروس آلوده شده اند و هیچگاه علائم یا مشکلات سلامتی از آن ایجاد نمی کنند. برخی از افراد هنگام دریافت زگیل تناسلی متوجه می شوند که HPV دارند. زنان ممکن است وقتی نتیجه آزمایش غیر طبیعی پاپ (در طول غربالگری سرطان دهانه رحم) دریافت کنند ، دچار HPV شوند. برخی دیگر ممکن است فقط یک بار متوجه شوند که مشکلات جدی تری از HPV مانند سرطان ایجاد کرده اند.

آیا داشتن HPV بر بارداری من تأثیر خواهد گذاشت؟

اگر باردار هستید و HPV دارید ، می توانید زگیل تناسلی بگیرید یا تغییرات غیر طبیعی سلول را در دهانه رحم ایجاد کنید. با غربالگری معمول سرطان دهانه رحم ، تغییرات غیر طبیعی سلول را می توان یافت. شما باید حتی در هنگام بارداری ، غربالگری معمول سرطان دهانه رحم را انجام دهید.

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *