مجله سلامت پزشکی

فواید دوش آب سرد

12013421671798134212442923219610011247109

دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست ، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست ، رفع عرق و بوی بدن ، رفع گرد و غبار و کثیفی های روی بدن و تمیزی موها می شود .

دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان ،سرماخوردگی ، هموروئید یا واریس بالا می برد .

دوش آب سرد برای بهبود جریان خوب زمانی که در برابر سرما قرار می گیرد انقباض عروق در بدن ایجاد می شود . یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاه رگ هایی که خون را به جریان در می آورند ، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند .

دوش آب سرد همیار لاغری بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند .

دوش آب سرد برای تنظیم دمای بدن اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است ، می توانید دوش آب ولرم مایل به سرد را امتحان کنید . این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود .

دوش آب سرد برای مقابله با افسردگی ، آب سرد باعث تحریک بخشی از مغز می شود که منبع اصلی نور آدرنالین محسوب می شود .

افزایش هوشیاری

دوش گرفتن با آب سرد و شکی که به دنبال آن به بدن وارد می شود باعث تنفس عمیق می شود . این جریان پس از گذشت چند لحظه نه تنها ما را گرم می کند بلکه میزان اکسیژن در بدن را نیز افزایش می دهد .

بهتر شدن پوست و مو

یکی از بهترین راه ها برای حفظ ظاهر و سلامت پوست و مو دوش آب سرد است . زیرا آب گرم باعث خشکی و شکنندگی پوست می شود ، در مقابل آب سرد هم پوست را لطیف می کند و هم از گرفتگی منافذ پوست جلوگیری می کند .

کمک به کاهش وزن

یکی از فواید غیر منتظره دوش گرفتن با آب سرد ، تاثیر آن در کاهش وزن است .

کمک به بهبود دردها و کوفتگی های عضلانی

همان طور که می دانید اکثر ورزش کاران پس از انجام مسابقات ورزشی از دوش آب سرد استفاده می کنند یا عضلات خود را که گرفته با آب سرد ماساژ می دهند .

کاهش افسردگی

دوش آب سرد به دلیل تاثیر شدید بر گیرنده های پوستی که میزان قابل توجهی پیام الکتریکی را از انتهای اعصاب محیطی به مغز ارسال می کند باعث کاهش علائم افسردگی می شود .

کاهش استرس

دوش آب سرد اگر به یکی از عادات زندگی فرد تبدیل شود به تدریج گلتونین خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان بدن را در سطح قابل قبولی نگه می دارد . بنابراین در بارهای اول ممکن است دوش با آب سرد استرس زا باشد اما اگر تکرار شود دیگر استرس زا نیست .

افزایش توانایی تحمل درد

نه تنها گرفتن دوش آب سرد در کاهش درد موثر است بلکه در تحمل درد هم موثر است .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *