مجله سلامت پزشکی

علائم کمبود ید چیست؟

iodine deficiency

علائم کمبود ید چیست؟


ید ماده معدنی است که برای سلامتی بسیار ضروری است. اما علائم کمبود ید چیست و آیا خطرناک است؟

ید محلول در آب است. این ماده غذایی در غذاهای خاص و نمک یددار یافت می شود. افراد همچنین می توانند آن را به عنوان مکمل مصرف کنند. ید برای عملکرد سالم تیروئید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. غده تیروئید برای تولید هورمونهای تیروئید از ید استفاده می کند .کمبود ید توانایی تیروئید در ساخت هورمون ها را محدود کرده و باعث کم کاری تیروئید می شود.

علائم کمبود ید

وزن

یکی از قابل توجه ترین علائم کمبود ید افزایش وزن غیر منتظره است.

هنگامی که یک فرد متابولیسم سالم دارد ، کالری می سوزانند تا انرژی لازم را به آنها بدهد. کم کاری تیروئید یا فقدان هورمونهای تیروئید باعث کاهش سرعت سوخت و ساز فرد می شود. هنگامی که متابولیسم فرد کند می شود ، کالری بیشتر به عنوان چربی ذخیره می شود و منجر به افزایش وزن می شود.

احساس ضعف

وقتی فرد دچار کمبود ید است ، ممکن است احساس ضعف کند. گرفتن آسان اشیاء سنگین ممکن است هنگام استفاده آسان باشد. این ضعف توسط فردی که انرژی کمتری نسبت به زمان خود دارد توضیح داده می شود. کم کاری تیروئید سرعت سوخت و ساز فرد را کاهش می دهد. این بدان معنی است که آنها کالری کمتری را برای انرژی می سوزانند. انرژی کمتری بدین معنی است که ماهیچه ها به همان اندازه کار نمی کنند. این باعث می شود فرد احساس ضعف کند.

احساس خستگی


خستگی غیر قابل توضیح ممکن است علامت کمبود ید باشد.افت میزان متابولیک نیز باعث می شود فرد احساس خستگی کند. بنابراین احساس خستگی نشانه دیگری از کمبود ید است.مانند افزایش وزن ، احساس خستگی همیشه به معنای کمبود ید در فرد نیست. اگر فردی استراحت کافی نداشته باشد ، طبیعی است که احساس خستگی کند.اگر خستگی غیر قابل توضیح باشد ، ممکن است نشانه کمبود ید باشد.

از دست دادن مو

ریزش مو یکی دیگر از علائم احتمالی عدم وجود کمبود ید در بدن است.هورمونهای تیروئید از تجدید فولیکول مو پشتیبانی می کنند. هنگامی که فرد دچار کم کاری تیروئید است ، کمبود هورمونهای تیروئید به معنی تجدید فولیکول ها است.مو بطور طبیعی از بین می رود اما فولیکول های جدید جایگزین آن می شوند. با گذشت زمان ، واقعیت این اتفاق متوقف می شود به این معنی است که فرد موهای کمتری دارد.

خشک کردن پوست

داشتن پوستی خشک و پوسته پوسته می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد ، زیرا می تواند نتیجه کمبود ید باشد.هورمونهای تیروئید به سلولها در تجدید کمک می کند. کمبود این هورمون ها ممکن است باعث شود سلول های مرده پوستی ایجاد شود که گاهی اوقات منجر به خشکی و پوستی پوستی می شود.

احساس سرما

کمبود ید باعث کمبود هورمونهای تیروئید می شود. کمبود هورمونهای تیروئید باعث می شود سرعت سوخت و ساز فرد کاهش یابد.با کاهش سرعت سوخت و ساز بدن ، فرد انرژی کمتری تولید می کند. انرژی باعث گرمی بدن می شود. کمبود آن به این معنی است که فرد احتمالاً سرماخوردگی را احساس می کند.

مشکلات یادگیری یا حافظه

هورمونهای تیروئید برای رشد مغز مهم هستند. کمبود ید ممکن است باعث کمبود این هورمون ها شود و در نتیجه منجر به مشکل در حافظه و یادگیری چیزهای جدید شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که هیپوکامپ در افرادی که سطح هورمونهای تیروئید کمی دارند ، کوچکتر بود. هیپوکامپ بخشی از مغز است که بر حافظه تأثیر می گذارد.

عوارض بارداری


کمبود ید ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری برای جنین در حال رشد شود.دریافت یک مقدار ید کافی برای یک زن باردار دشوار است. یک زن باردار برای خودش به علاوه کودک در حال رشد در داخل خود به آن احتیاج دارد.هورمونهای تیروئید برای رشد سالم کودک قبل از تولد ضروری است. فقدان آنها ممکن است مانع از رشد درست مغز شود.

دوره های سنگین یا نامنظم

سطح پایین هورمون تیروئید می تواند بر روی سطح هورمون هایی که دوره های یک زن را تنظیم می کنند تأثیر بگذارد. موارد زیر می تواند علائم کمبود ید باشد:
دوره هایی که از حد معمول سنگین تر هستند
دوره هایی که کم و بیش از حد معمول است


به گفته مؤسسه ملی بهداشت ، موارد زیر منابع خوبی از ید هستند:

    جلبک دریایی ، ماست ، نمک یددار ،   میگو ،   تخم مرغ ،   ماهی تن ،    آلو خشک

 

 

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *