مجله سلامت پزشکی

شیر و فایده های آن

images

کلسیم که نقش اساسی در شکل گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد از مهم ترین ترکیبات موجود در شیر است .

مهم ترین خواص آن به قرار زیر است :

نوشیدن شیر در بهبود علایم قاعدگی نقش به سزایی دارد . بسیاری از خانم ها قبل از دوران قاعدگی دچار نشانه هایی از جمله افسردگی ، اختلالات خلقی ، کمردرد و سردرد می شوند . این افراد باید بدانند که مصرف شیر می تواند این نشانه ها را تسکین دهد .

شیر برای داشتن ناخن ها ، دندان ها و موهایی سالم تر لازم است .

مصرف روزانه شیر به همراه میوه ها و سبزیجات ، هم در بچه ها و هم بزرگسالان باعث کاهش فشار خون بالا می شود .

با شیر به جنگ سرطان برویم . نقش خوردن شیر در پیشگیری از سرطان های پستان و روده بزرگ به اثبات رسیده است .

مصرف شیر و لبنیات خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد . مردانی که بیشتر از دیگران شیر مصرف می کنند کمتر دچار حملات قلبی می شوند .

شیر دشمن دیابت نوع دوم است . محققان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف منظم لبنیات و شیر کم چرب می تواند خطر بروز دیابت نوع دوم را در بزرگسالان پایین اورد .

مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه گذار استخوان هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیشگیری کننده ی پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعال تر محسوب می شود .

شیر گاو بدون چربی

شیر گاو منبع خوبی از سه ماده مغذی است کلسیم ، ویتامین D و پتاسیم . شیر بدون چربی با حدود ۹۰ کالری و چربی صفر در هر فنجان ، گزینه خوبی برای مصرف کنندگانی است که قصد کاهش وزن دارند .

شیر گاو پر چرب

شیر پر چرب که با چربی سه ونیم درصد نزدیک ترین نوع شیر به شیرگاو پیش از فراوری است . کودکان بین ۱ تا ۲ سال که مغز در حال رشد ان ها نیاز به رژیم غذایی با چربی بالاتر دارد و بزرگسالانی که می توانند کالری بیشتری استفاده کنند می توانند از این نوع شیر استفاده کنند .

شیر شکلات

شیر شکلات علاوه بر این که خوراکی مورد علاقه بچه هاست می تواند نوشیدنی خوبی بعد از تمرین بدنی باشد .

شیر بز

یک فنجان از این نوشیدنی مقدار فراوانی پروتئین دارد . مطالعه ای نشان داد که شیر بز هیچ مزیت تغذیه ای اشکاری بر شیر گاو ندارد و اگر شما به شیر گاو حساسیت دارید احتمالا به این نوع شیر نیز آلرژی خواهید داشت .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *