مجله سلامت پزشکی

رژیم غذایی در بارداری

fghhljhnbvc e1497434428139

پیروی از یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری بسیار مهم است . در طول این دوره ، بدن شما به مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد . عادات بد غذایی و افزایش وزن بیش از حد همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و عوارض ناخوشایند تولد افزایش دهد .

چند ماده ی غذایی بسیار مغذی که در هنگام بارداری باید خورده شوند عبارند از :
محصولا لبنی
در دوران بارداری ، برای پاسخگویی به نیاز های جنین در حال رشد باید پروتئین و کلسیم اضافی مصرف کنید . فراورده های لبنی بهترین منبع غذایی تامین کلسیم هستند ، مقادیر بالایی از فسفر ، ویتامین های مختلف B ، منیزیم و روی را فراهم می کنند . ماست ، به خصوص ماست یونانی به ویژه برای زنان باردار مفید است .

حبوبات

این گروه از مواد غذایی شامل عدس ، نخود فرنگی ، لوبیا ، نخود ، سویا و بادام زمینی می شود . حبوبات منابع گیاهی بسیار خوبی از فیبر ، پروتئین ، آهن ، فولات و کلسیم و همه ی انچه که بدن در دوران بارداری بدان نیاز بیشتری دارد می باشد .

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبعی بسیار غنی از بتاکاروتن ، یک ترکیب گیاهی که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود است . ویتامین A برای رشد همچنین برای تفکیک بیشتر سلول ها و بافت های ضروری و برای رشد جنین سالم از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

تخم مرغ

یک تخم مرغ بزرگ شامل ۷۷ کالری ، همچنین چربی و پروتئین با کیفیت بالاست . تخم مرغ منبع عالی از کولین است . کولین برای فرایند های بسیاری در بدن ، از جمله رشد مغز و سلامت ضروریست .

بروکلی و سبزی های برگ دار و تیره

کلم بروکلی ، سبزیجات سبز و تیره مانند کلم پیچ و اسفناج شامل بسیاری از مواد مغذی می باشند که زنان باردار به ان نیاز دارند .

گوشت کم چرب

گوشت گاو و مرغ منابع بسیار خوبی از پروتئین با کیفیت بالا هستند . علاوه بر این گوشت گاو سرشار از اهن ، کولین و دیگر ویتامین های گروه B است که همه ان ها در مقادیر بالاتر در دوران بارداری مورد نیاز است .

غلات سبوس دار

خوردن غلات سبوس دار کاملا پاسخگوی نیاز بدن به کالری اضافی در دوره ی بارداری به خصوص در طول سه ماهه ی دوم و سوم است .

میوه های خشک

میوه های خشک به طور کلی کالری ، فیبر ، ویتامین و مواد معدنی مختلف فراوانی دارند . یک واحد میوه خشک می تواند در صد زیادی از مصرف توصیه شده بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله فولات ، آهن و پتاسیم را فراهم کند .

آب

در دوران بارداری ، حجم خون تا بیشتر از یک ونیم لیتر افزایش می یابد . بنابراین مهم است تا همواره آب کافی دریافت کنید .

آنچه در دوران بارداری می خورید روی انرژی و سلامت شما تاثیر گذار است . همچنین ممکن است به طور مستقیم روی سلامت و رشد کودک شما تاثیر بگذارد از انجایی که نیاز به کالری و مواد مغذی در این دوران افزایش می یابد ، انتخاب و مصرف غذاهای سالم و مغذی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

نوشیدن الکل در زمان حاملگی می تواند باعث آسیب های فیزیکی ، اختلالات یادگیری و مشکلات احساسی در فرزند شما شود بنابراین توصیه می شود در تمام دوران بارداری از خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید .

رژیم گرفتن در دوران حاملگی به شدت برای شما و جنین خطرناک است . بسیاری از رژیم های کاهش وزن همراه با کاهش دریافت آهن ، اسید فولیک و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز می باشد .

احتمال به دنیا آوردن نوزاد سالم در بانوانی که خوب غذا خورده و افزایش وزن طبیعی دارند بیشتر است .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *