مجله سلامت پزشکی

۳ تا از بهترین روش های نگهداری شیر مادر + توضیحات کامل

روش های نگهداری شیر مادر

شیر مادر با ارزش‌ترین و تنها ماده غذایی است که نوزاد تازه متولد شده تا حداقل ۶ ماهگی مصرف می‌کند پس کیفیت و نگهداری شیر مادر در این دوران بسیار با ارزش است.

در بعضی از زمان و مکان‌ها ممکن است دسترسی به شیر مادر برای نوزاد امکان نداشته باشد پس باید با روش های نگهداری شیر مادر آشنا باشید تا نوزاد و کودک خود را از شیر تازه مادر محروم نکنید.

در نظر داشته باشید که شیر ماده‌ای بسیار مغذی است که خیلی راحت و سریع از بین میرود پس نگهداری از آن بسیار مهم و در عین حال ساده است.

اگر کارمند هستید و به کودک خود شیر می‌دهید یا در هنگام مسافرت به دنبال روش‌هایی برای نگهداری و ذخیره شیر خود هستید، در این مقاله در مورد تمام مسائل مربوط به نگهداری شیر مادر توضیح دادیم.

هنگامی که شیر خود (شیر مادر) را به کمک شیردوش برقی یا دستی می‌دوشید نکته مهم چگونگی نگه داری و ذخیره شیر مادر است که کیفیت مطلوب خود را حفظ کند و شما به بهترین شکل شیردهی را انجام دهید و از سلامت شیر دوشیده شده و کودک خود اطمینان حاصل کنید.

چندین روش برای نگه داری شیر مادر وجود دارد که دانستن آنها کیفیت و سلامت شیر را افزایش میدهد.

روش های نگهداری شیر مادر

۱. نگهداری شیر مادر در دمای اتاق

معمولا شیر مادر در دمای اتاق تا ۶ ساعت برای کودک شما بی خطر است. در حالت ایده آل شیر مادر باید خنک نگه داشته شود. دمای مناسب برای نگهداری در دمای اتاق ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

اگر اتاق گرم باشد یا شیر در معرض نور خورشید باشد زمان نگه داری آن کاهش پیدا میکند و به ۴ ساعت میرسد.  اگر کودک بخشی از شیر را خورده باشد، باید سریع‌تر بقیه شیر را مصرف کند یا باید آن را دور بریزید.

۲. نگهداری شیر مادر در یخچال

نگهداری شیر مادر به مدت ۴ روز در یخچال در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد بلا مانع است ولی بهترین زمان نگهداری تا ۳ روز خواهد بود. بهتر است شیر را در خنک‌ترین قسمت یخچال قرار دهید.

۳. نگهداری شیر مادر در فریزر

برای نگهداری شیر مادر در فریزر بهتر است از ظروف مخصوص و کیسه نگهداری شیر مادر که بدون BPA (در قسمت بعدی این متن، بیشتر آشنا می‌شوید) است، استفاده کرد.

چون شیر بعد از یخ بستن منبسط می‌شود بهتر است کیسه مخصوص شیر را تا لبه پر نکنیم که بعد از یخ زدن بیرون نریزد.

شیردوش برقی و کیسه نگهداری شیر
شیردوش برقی و کیسه نگهداری شیر

بهتر است شیر را در قسمت‌های عقبی فریزر قرار دهید تا با باز کردن درب فریزر دمای آن تغییر نکند زیرا قرار دادن شیر در درب فریزر یا قسمت‌های جلویی باعث میشود با باز کردن در فریزر دمای شیر افزایش یابد.

دمای مناسب برای نگهداری شیرمادر در فریزر ۱۸- درجه سانتی‌گراد است.

شیر مادر را می‌توان تا ۱۲ ماه در فریزر نگهداری کرد اما مطلوب‌ترین زمان مصرف آن بین ۳ تا ۶ ماه است زیرا هر چه مدت زمان بیشتری از نگهداری شیر مادر بگذرد احتمال از دست دادن ویتامین D افزایش پیدا میکند.

BPA چیست؟

یک ماده شیمیایی است که برای جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها و همچنین جلوگیری از زنگ زدگی در محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ سازمان غذا و دارو ایالات متحده استفاده از BPA را در ظروف کودکان ممنوع کرد.

ممکن است BPA برروی غدد درون ریز که مسئول رشد و تنظیم متابولیسم هستند تاثیر بگذارد.

برای نگهداری شیر دوشیده شده ابتدا قبل از دوشیدن دست ها را با آب و صابون بشویید سپس شیر را در ظرف‌های پلاستیکی که از BPA ساخته نشده است نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی مخصوصی که برای جمع‌آوری و نگهداری شیر طراحی شده‌اند استفاده کنید.

چگونه شیر مادر یخ زده را ذوب کنیم؟

برای ذوب کردن شیر مادر که در فریزر بوده دو روش وجود دارد:

روش اول گذاشتن شیر در یخچال به مدت ۲۴ ساعت است تا شیر به آرامی ذوب شود در روش دوم که سریع‌تر انجام می‌شود شیر را در ظرفی که از قبل آب گرم ریخته‌ایم می‌گذاریم تا شیر ذوب شود. هنگامی که شیر ذوب شد آن را به آرامی تکان دهید زیرا ممکن است برخی از چربی‌های درون شیر مادر جدا شده باشند و با چشم قابل مشاهده نباشند.

قبل از دادن شیر به نوزاد، دمای شیر را تست کنید. می‌توانید از روش قدیمی استفاده کنید و شیر را روی ساعد یا مچ دست بریزید. شیر باید روی مچ شما گرم باشد اما داغ نباشد. اما اصولی‌ترین راه، استفاده از تب سنج دیجیتالی است که دمای اجسام را هم نشان می‌دهند.

بطری یخ زده شیر را به هیچ وجه در ماکروویو یا حرارت مستقیم گاز قرار ندهید. برخی از تحقیقات نشان میدهد گرم کردن مستقیم باعث از بین رفتن آنتی بادی‌های شیر مادر می‌شود.

شیر ذوب شده را باید در عرض ۲ ساعت استفاده کرد و بعد از این مدت دور ریخت.

آیا می‌توان شیر دوشیده شده را به شیر ذخیره شده اضافه کرد؟

می‌توانید شیر تازه دوشیده شده را به شیر یخچالی یا یخ زده اضافه کنید ولی باید شیر تازه دوشیده شده را خنک کنید سپس به شیر منجمد اضافه کنید زیرا شیر گرم باعث ذوب شدن نسبی شیر منجمد می‌شود.

بهترین راه نگهداری شیر مادر دوشیده شده چیست؟

با استفاده از برچسب روی هر ظرف تاریخ دوشیده شدن شیر را یادداشت کنید و از تاریخ‌های قبلی برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید تا شیرهای زودتر دوشیده شده ابتدا مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین راه نگهداری شیر مادر
بهترین راه نگهداری شیر مادر

همچنین بهتر است برای نوزادان تازه متولد شده از ظرف‌های کوچک‌تر استفاده کرد تا در هر وعده شیردهی، شیر تازه دریافت کنند. نوزادان بین ۱ تا ۲ هفته مقدار شیر مصرفی‌شان  باید ۶۰ تا ۸۰ میلی‌لیتر در هر وعده باشد.

برای نوزادان ۱ تا ۶ ماه این مقدار به ۹۰ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر می‌رسد.

همچنین مهم است توجه داشته باشید که شیر مادر برای رفع نیازهای کودک تغییر می‌کند. شیر مادری که در همان زمان ابتدای تولد نوزاد دوشیده می‌شود، زمانی که نوزاد چند ماه بزرگتر می‌شود به طور کامل نیازهای همان نوزاد را برآورده نمی‌کند. همچنین دستور العمل‌های نگهداری ممکن است برای نوزادان نارس، بیمار یا بستری در بیمارستان متفاوت باشد.

آیا شیر مادر ذوب شده، بو یا ظاهر متفاوتی با شیر تازه مادر دارد؟

رنگ شیر مادر بسته به رژیم غذایی شما ممکن است کمی متفاوت باشد. همچنین ممکن است به نظر برسد شیر مادر ذوب شده دارای بو یا قوام متفاوتی نسبت به شیر تازه دوشیده شده داشته باشد که بی خطر است.

اگر کودک شما از شیر ذوب شده امتناع می‌ورزد، کوتاه کردن زمان نگه داری ممکن است کمک کننده باشد.

صبحت پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های نگهداری شیر مادر آشنا کنیم تا بدانید بعد از دوشیدن شیر با کمک شیردوش برقی باید با آن چه کار کنید تا نوزاد خود را از شیر مادر محروم نکیند و با خیال راحت از شیر خود در هر حالتی استفاده کنید.

مثلا در محیط اتاق بین ۴ تا ۶ ساعت و در محیط یخچال حدود ۳ روز و در فریزر حدود ۶ ماه قابل نگهداری است.

برای نگهداری شیر مادر در مرحله اول نیاز به کیسه نگهداری شیر و یک شیردوش برقی خوب با برند و خدمات و قیمت مناسب و ارزان دارید و همین طور شیردوشی که بدون مواد BPA باشد که برای تهیه بهترین شیردوش برقی میتوانید با کارشناسان سلامت پزشکی از طریق واتس اپ یا تماس تلفنی در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان و پیشنهاد مناسب شما استفاده کنید.

4 دیدگاه در “۳ تا از بهترین روش های نگهداری شیر مادر + توضیحات کامل

  1. اعظم مفید گفت:

    من کارمند هستم و ساعاتی ک نیستم از کیسه مخصوص شیر استفاده میکنم واقعا کاربردیه

  2. ساهره تورانی گفت:

    مقاله ی مفیدی بود ممنون ازتون

  3. ساناز توحیدی گفت:

    سلام وقت بخیر می خواستم بدونم تمام شیردوش برقی های که وجود داره همشون BPAندارند؟

    1. مهدی گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر همه شیردوش های برقی بدون BPA نیستن.
      برندهایی مثل بریسک و امسیگ و… هم کیفیت ساخت بالایی دارند و هم بدون BPA هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *