مجله سلامت پزشکی

۹ تا از روش‌های افزایش شیر مادر که از آن بی‌خبر هستید

روش های افزایش شیر مادر

امروزه تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که از بدو تولد شیردهی به نوزاد خود را آغاز می‌کنند ممکن است بعد از گذشت چند ماه بخاطر تولید ناکافی شیر و کمبود آن، شیر دادن به نوزاد را قطع کنند که خود این موضوع نگرانی‌های زیادی را برای والدین به وجود می‌آورد. به همین خاطر برای کاهش نگرانی ها و تغذیه درست نوزاد، ۹ تا از روش‌های افزایش شیر مادر که احتمالا از آن بی‌خبر هستید را در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

روش‌های افزایش شیر مادر

۱. تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید

وقتی کودک سینه شما را میمکد، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که سینه‌های شما را برای تولید شیر بیشتر تحریک می‌کنند. هرچه تعداد دفعات شیردهی بیشتر باشد سینه‌های شما شیر بیشتری تولید می‌کند. سعی کنید شیردهی را هر دوساعت یکبار انجام دهید.

۲. از دو طرف شیردهی را انجام دهید

در هر بار شیردهی به کودک خود از هر دو سینه شیر بدهید. اجازه دهید کودک از سینه اول کاملا شیر را بخورد سپس از سینه دوم به او شیر بدهید. تحریک هر دو سینه مادر می‌تواند به افزایش شیر کمک کند.

۳. قبل از شیردهی سینه را ماساژ دهید

یکی از روش‌های افزایش شیر مادر ماساژ سینه، قسمت‌هایی از سینه که سفت شده را نرم می‌کند و باعث می‌شود شیر راحت‌تر از مجاری شیری خارج شود. ماساژ را به آرامی انجام دهید، می‌توانید از قفسه سینه به سمت نوک سینه انجام دهید.

ماساژ سینه روش افزایش شیر مادر

۴. استرس نداشته باشید

اضطراب و استرس می‌تواند باعث کاهش تولید شیر مادر شود. ایجاد یک محیط خصوصی و آرامش‌بخش برای شیردهی و ایجاد تجربه لذت‌بخش و بدون استرس می‌تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند.

۵. از سیگار و الکل استفاده نکنید

سیگار کشیدن و نوشیدن مقادیر متوسط تا زیاد الکل و کافئین می‌تواند تولید شیر شما را کاهش دهد.

۶. سینه خود را توسط شیردوش برقی بدوشید

بعضی از شیردوش‌های برقی، توانایی ماساژ قبل از دوشیدن را دارند که در افزایش شیر مادر و همچنین تخلیه کامل شیر بی‌تاثیر نیست. همچنین به دلیل مکش شبیه کام نوزاد، در افزایش شیر کمک کننده است.
حتی در زمان‌هایی که از نوزاد دور هستید می‌توانید عمل تخلیه شیر را از سینه انجام دهید تا در سیکل تولید شیر مشکلی بوجود نیاید و افزایش شیر مادر صورت بگیرد. و یا زمانی که نوزاد فقط از یک سینه تغذیه شد و دیگر میل به نوشیدن شیر ندارد می‌توانید سینه دیگر را با شیردوش برقی تخلیه کنید.

۷. تماس پوستی نوزاد هنگام شیر دادن

تماس پوست به پوست که در اصل درمانی برای نوزادان نارس است ولی در نوزادان دیگر راهی برای در آغوش گرفتن نوزاد است.
کودک را که فقط پوشک دارد را روی سینه برهنه مادر گذاشته و با پتو بپوشانید. تماس مستقیم پوست با پوست استرس کودک را کاهش می‌دهد، تنفس او را بهبود می‌بخشد و دمای بدن او را تنظیم می‌کند.
این عوامل باعث می‌شود کودک شما مکیدن سینه مادر را بهتر انجام داده و شیر بیشتری خارج شود.

۸. استراحت کنید

خستگی و استرس می‌تواند تاثیر منفی بر میزان شیر شما داشته باشد. اگرچه ممکن است زمانی که تازه مادر شده‌اید پیدا کردن زمان استراحت برای شما دشوار باشد اما بسیار مهم است.
سعی کنید زمانی که کودک خواب است چرت بزنید. وقتی استراحت می‌کنید، بدن شما می‌تواند انرژی اضافی و ذخیره شده را برای تولید شیر مادر مصرف کند.

۹. یکسری از غذاها و خوردنی‌هایی که باعث تقویت و افزایش شیر مادر می‌شود عبارت‌اند از:

اسفناج: علاوه بر تقویت و افزایش شیر مادر، به خاطر وجود آهن و کلسیم در کم خونی مادران شیرده موثر است. همچنین به خاطر وجود فیبر به دفع سموم کمک می‌کند. ویتامین A موجود در اسفناج سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

هویج: علاوه بر تقویت شیردهی، کلیسم موجود در هویج در رشد استخوان مفید است. سرشار از ویتامین C که در تقویت لثه و دندان موثر است و همچنین دارای ویتامین B که سرشار از اسید فولیک است.

دانه جو: دانه جو باعث افزایش شیر مادر می‌شود. ویتامین C موجود در جو در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. جو را هم در سوپ و هم در آش می‌توانید استفاده کنید.

نخود: علاوه بر کمک به افزایش شیر مادر، به علت داشتن کلسیم، منیزیم، روی، آهن، فسفر و… خواص درمانی بسیاری دارد.

شیر: مصرف شیر گاو در دوران شیردهی به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. همچنین باعث کاهش فشارخون و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

سیر: سیر سرشار از خواص درمانی از جمله جلوگیری از پوکی استخوان، فشارخون، حملات قلبی، سرطان پستان، کاهش کلسترول، دیابت و… است. همچنین در افزایش شیر مادر نیز نقش مهمی دارد.

رازیانه: در تقویت و کیفیت شیر مادر نقش مهمی دارد و می‌توان آن را به صورت دمنوش همراه با عسل استفاده کرد.

زغال اخته: علاوه بر کمک به افزایش شیر مادر در درمان اسهال، اختلالات قاعدگی، تب، تپش قلب، سرگیجه و… مفید است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با روش‌های افزایش شیر مادر آشنا کنیم.
به طور خلاصه برای افزایش شیر مادر سعی کنید ابتدا سینه‌های خود را ماساژ دهید، استرس نداشته باشید، از دستگاه شیردوش برقی مطمئن که شبیه کام کودک شما عمل می‌کند استفاده کنید و تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید.

اگر شما هم تجربه‌ای در این مورد دارید لطفا در قسمت نظرات با ما و بقیه دوستان به اشتراک بگذارید.


اگر تصمیم به بررسی و خرید شیردوش برقی گرفتید مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه خرید از فروشگاه اینترنتی سلامت پزشکی است که به راحتی می‌توانید وارد صفحه خرید شیردوش برقی در سلامت پزشکی شوید و یا اگر نیاز به مشاوره رایگان دارید با کارشناسان فنی سلامت پزشکی از طریق واتس اپ و تماس تلفنی در ارتباط باشید.

4 دیدگاه در “۹ تا از روش‌های افزایش شیر مادر که از آن بی‌خبر هستید

  1. شیدا شاهی گفت:

    واقعا با همین روش های ساده وقابل دسترس شیرمون زیاد میشه؟

    1. مهدی گفت:

      بله به همین راحتی و با رعایت چندتا نکته ساده سبب افازیش شیر مادر میشه.

  2. ناهید درگاهی گفت:

    میشه چندتا شیردوش برقی خوب معرفی کنید ممنونم

    1. مهدی گفت:

      سلام دوست عزیز
      در حال حاضر بهترین شبردوش برقی، شیردوش برقی بریسک m1 هست که هم خدمات پس از فروش خوبی دارد و هم کیفیت عالی. این دستگاه هم با برقی و هم با شارژ و هم با پاوربانک قابل استفاده است. کیفیت مواد سازنده خیلی بالایی دارد و اقلام همراه آن کامل است در عین حال بسیار قیمت مناسبی نسبت به سایر برند ها دارد. برای بررسی بیشتر لینک محصول را برای شما پایین همین متن قرار دادیم.
      https://salamatpezeshki.ir/product/%d8%b4%db%8c%d8%b1%d8%af%d9%88%d8%b4-%d8%a8%d8%b1%d9%82%db%8c-%d8%a8%d8%b1%db%8c%d8%b3%da%a9-xn-2233m1/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *