مجله سلامت پزشکی

جلوگیری از ریزش مو و عوامل آن

12133153729744208828113194448113209204

شاید متوجه شده باشید بیشتر از حد نرمال ، مو در برس تان جمع شده ؟ عوامل روزمره ای می تواند روی افزایش ریزش مو موقتی تاثیر بگذارند : تغییر شدید و ناگهانی رژیم غذایی ، شروع یا توقف مصرف قرص های ضد بارداری ، عوامل محیطی ، ژنتیکی ، هورمونی .

اما اگر متوجه شدید ناحیه ای سکه مانند روی پوست سرتان خالی شده به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید چون ممکن است علامت طاسی منطقه ای باشد . در این بیماری سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله می کند و با تزریق کورتیوزن قابل درمان است .

اگر پوست سرتان قرمز ، حساس ، پوسته پوسته و بر آمده شده به پزشک مراجعه کنید چون این علائم می تواند نشان دهنده مشکلی در پوست سر یا آلرژی باشد .

اگر از اشتباهات خود بی خبر هستید به موارد زیر نگاهی بیندازید :

از بستن محکم موها با تل سر یا کش خودداری کنید .
موهای تان را به صورت عادی نکشید و دور انگشت خود نپیچید !
از برنامه غذایی کامل که حاوی تمام مواد غذایی ، میوه و سبزیجات است استفاده کنید .

آب سیر و پیاز برای تحریک رشد مو : نصف یک پیاز متوسط را خرد کرده و با چهار حبه سیر مخلوط کنید ، سپس آن ها را با دو لیوان آب و دو قاشق غذا خوری دارچین به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید . سپس ان را از روی حرارت بردارید و به مدت ۴ روز به همان صورت بگذارید بماند . بعد از ۴ روز محلول را صاف کرده و داخل شامپو بریزید و هر بار سر خود را با ان شست و شو دهید .

ماسک تخم مرغ و آب سیب زمینی : آب سه عدد سیب زمینی را بگیرید ، یک عدد تخم مرغ و یک قاشق غذا خوری عسل را با ان مخلوط کرده و روی مو ها بمالید ، بعد از ۱۵ دقیقه می توانید موهای خود را بشویید .

منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو :

پروتئین :

اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو ، ناخن ، پوست و … می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد .

کلسیم و منیزیم :

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند .

ویتامین های گروه B :

یکی از راه های درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B است .

آنتی اکسیدان ها :

شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکارون ، روی و سلنیوم می باشد .

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند . متخصصان تغذیه معتقدند که تنها ۱۰تا ۲۰ درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *