مجله سلامت پزشکی

تب مالت چیست ؟

Dollarphotoclub 64034080

تب مالت چیست ؟

تب مالت نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر ، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود .
این بیماری با نام های دیگری نظیر : تب مواج ، تب دیوانه و تب مدیترانه ای نیز نامیده می شود و بیشتر در بهار و پاییز یعنی زمان زایش و شیردهی دام ها دیده می شود .

عامل بیماری

نوعی باکتری به نام بروسلا می باشد . این میکروب دارای چند نوع است . نوعی که عمدتا در گوسفند و بز دیده می شود ، مهم ترین عامل بیماری در انسان است .

تراکم در مراتع ، بارندگی ، نبود نور خورشید و اقدام های غیربهداشتی در فرایند فراهم کردن شیر و گوشت همگی زمینه انتشار بروسلوز را مساعد می کند .

علایم بیماری

تب
لرز
تعریق
ضعف
خستگی
دردکمر ، مفاصل و عضلات
سردرد

تب مالت می تواند بر هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری ، کبد ، قلب و سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد . تب مالت مزمن می تواند سبب ایجاد عارضه در یک عضو یا در کل بدن شود .

آزمایش های تشخیصی

معمولا با استفاده از نمونه های خون یا مغز استخوان برای بررسی باکتری بروسلا تایید می کند . برای کمک به تشخیص تست هایی از قبیل : اشعه ایکس ، سی تی اسکن یا MRI ، کشت مایع مغزی نخاعی و اکوکاردیوگرافی انجام می شود .

درمان

درمان با هدف تسکین علایم ، پیشگیری از عود بیماری و عوارض انجام می شود . لازم است برای بیمار حداقل ۶ هفته آنتی بیوتیک دریافت نماید و علایم پس از چند ماه از بین می رود .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *