مجله سلامت پزشکی

بیماری اوتیسم چیست ؟

I7eJ1

بیماری اوتیسم چیست ؟

بیماری اوتیسم یکی از بیماری های جدی که در اوایل کودکی قبل از ۳ سالگی ظاهر می شود .
اگر چه علایم و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است ، اما همه انواع اوتیسم بر توانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک تاثیر می گذارد .

نشانه های کودک مبتلا به اوتیسم

اختلال در تکلم دارد :

از نظر کلامی کودک مبتلا به اوتیسم دچار تاخیر است . یک کودک طبیعی در یک سالگی تک کلمه ادا می کند و در ۲ و۳ سالگی کلمه ها را با هم ترکیب می کند اما کودکان مبتلا به اوتیسم یا کلام ندارند یا دچار تاخیر کلامی اند .
بعضی از والدین می گویند کودک ما باهوش است و جمله های سنگین را بیان می کند اما برخی کودکان مبتلا به اوتیسم مثل طوطی کلمات و جمله های اطرافیان را تکرار می کنند .

کودک مبتلا به اوتیسم من نمی گوید :

کودک پس از اینکه کلمه من را درک کند دیگر از نام خود برای بیان خواسته هایش استفاده نمی کند . در حالی که کودک مبتلا به اوتیسم شناختی از من ندارد و خود را با نام صدا می زند .

ارتباط مبتلا به اوتیسم یک طرفه است :

کودک مبتلا به اوتیسم حتی اگر کلام داشته باشد نمی تواند درست ارتباط بر قرار کند و گفتارش جهت دار نیست .

واژه سازی کودک مبتلا غیرطبیعی است :

ممکن است واژه سازی به شکل بازی در کودکان عادی هم دیده شود اما جایگزین کردن همیشگی واژه ها مختص مبتلایان به اوتیسم است .

کودک مبتلا به اوتیسم ساعت ها با یک وسیله سر گرم می شود :

کودک طبیعی مدت کوتاهی با یک اسباب بازی میکند سپس به دنبال بازی دیگری می رود اما کودک مبتلا به اوتیسم مدت ها یک بازی تکراری را انجام می دهد .

تشخیص اوتیسم در بدو تولد ممکن نیست :

علایم اوتیسم از ۹ ماهگی قابل تشخیص است اما در سن ۲ تا ۳ سالگی کاملا مشخص می شود . مگر در موارد بسیار خفیف که در نوجوانی و جوانی تشخیص داده می شود .

متاسفانه والدین با انکار این واقعیت که کودکشان دچار اوتیسم است آن ها را از دوران طلایی درمان محروم می کنند . در صورتی که اگر به موقع آموزش های لازم داده شود احتمال طبیعی شدن رفتار آن ها وجود دارد .

سن طلایی درمان اوتیسم تا قبل از ۵ سالگی است . هر چه در سن پایین تری اختلال تشخیص و بازتوانی ها شروع شود احتمال طبیعی شدن بیشتر است اما باید پذیرفت که این کودکان تا حدودی با سایر همسالان خود متفاوتند .

 

شما می توانید از بقیه بخش های مجله سلامت پزشکی و یا فروشگاه سلامت پزشکی دیدن فرمایید .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *